Interview: 10 vragen aan SIW

Via SIW kun je vrijwilligerswerk doen in het buitenland. Wereldwijzer is nieuwsgierig en stelde 10 vragen aan SIW.

1. Wie ben je en voor welke organisatie werk je?

Wij zijn Winnie Dekker, Runa Lentz en Loes van Velzen, de 3 kantoormedewerkers van SIW. Winnie is onze coördinator Uitzendingen en zorgt ervoor dat onze deelnemers op de projecten van hun keuze geplaatst worden. Runa is onze Algemeen coördinator en houdt zich daarnaast bezig met onze jaarlijkse projecten in Nederland. En Loes houdt zich tenslotte bezig met de publiciteit en het EVS programma!

Wij werken voor SIW Internationale Vrijwilligersprojecten, een veelzijdige Nederlandse uitwisselingsorganisatie zonder winstoogmerk. SIW ontvangt al ruim 60 jaar (!) buitenlandse vrijwilligers op diverse projecten in Nederland en Nederlandse vrijwilligers worden uitgezonden naar projecten over de hele wereld. SIW is er “Voor vrijwilligers, door vrijwilligers”. Dat blijkt ook uit de ruim 70 enthousiaste, betrokken en deskundige vrijwillige medewerkers die ons bijstaan om zoveel mogelijk vrijwilligers de ervaring van hun leven te bezorgen!

2. Wat is je eigen reiservaring?

Winnie: Op mijn vijftiende ging ik voor het eerst alleen op reis. Het was een project van SIW in Wales. Het project heette ‘Make poverty history’ en liet jongeren in aanraking komen met armoede en hoe je daar zelf iets aan kan veranderen, hoe klein deze verandering ook lijkt. Ik hielp met het bouwen van een opslagruimte voor oud meubilair. Lokale bewoners met weinig geld mochten de spullen daar gratis op komen halen. Ik was zo onder de indruk van deze ervaring en van de internationale contacten die ik hiermee had opgedaan, dat ik me vervolgens heb aangemeld voor een project in Peru. Daarna volgden er meer; in Turkije, Spanje, India, Griekenland en Frankrijk. En ik ben nog lang niet klaar met reizen! Ik wil graag deelnemen aan een werelderfgoed project in China of Bahrein.

Loes: Mijn mooiste reiservaring was het EVS project waar ik in 2011 aan heb deelgenomen. Acht maanden heb ik in een dorpje in Macedonië in een jongerencentrum gewerkt. Het was een geweldige manier om de lokale bevolking te leren kennen en echt achter de cultuur van een land te komen. Door mijn voorliefde voor Oost-Europa en met name de Balkan ben ik daar zeer regelmatig geweest, maar het is nu zeker tijd om ook de rest van de wereld te ontdekken!

Runa: Mijn mooiste reiservaring is mijn verblijf in Zuid-Spanje, waar ik drie maanden een talencursus volgde en rondreisde. Door in een gastgezin te wonen leerde ik hoe de Andalusiër woont en leeft, en later ontdekte ik hoe geweldig het is om in een studentenhuis te leven met mensen van over de hele wereld. Deze ervaring heeft mijn horizon verbreed!

One’s destination is never a place, but a new way of seeing things.

3. Wanneer is de organisatie opgericht?

SIW werd opgericht in de nasleep van de watersnoodramp van 1953 door drie studenten die vanuit een zolderkamer jongeren uitzonden naar projecten in binnen- en buitenland. SIW bestaat dus al ruim 60 jaar.

4. Waar staan jullie als organisatie over 5 jaar?

Over 5 jaar hebben we net ons 65-jarige jubileum gevierd! SIW is dan nog volop actief in het aanbieden van de leukste en uniekste vrijwilligersprojecten over de hele wereld. Daarnaast zullen we nog meer dan nu de mogelijkheid bieden aan speciale groepen, zoals jongeren onder de 18 jaar of gezinnen, om deel te nemen aan een vrijwilligersproject!

We vinden het erg belangrijk dat iedereen de kans krijgt om de speciale ervaring van het doen van een vrijwilligersproject te ervaren, daarom blijft SIW zich de komende jaren inzetten voor betaalbare projecten voor jong en oud!

5. Wat hebben lokale mensen aan jullie projecten?

Bij SIW is de interculturele uitwisseling erg belangrijk. Wij vinden dat zowel de vrijwilligers die wij aan een project helpen als de lokale bevolking kunnen profiteren van deze uitwisseling en van elkaar kunnen leren. Daarnaast zijn onze projecten ook nuttig voor de lokale bevolking, onze vrijwilligers helpen bijvoorbeeld met het organiseren van een festival of het opknappen van wandelpaden of een schoolplein. Omdat we met een betrouwbaar netwerk van partnerorganisaties ter plaatse werken weten we dat wat er op projecten gebeurt ook echt gewaardeerd wordt door de lokale bevolking!

6. Waarom zou iemand kiezen voor jullie organisatie?

SIW is een non-profit organisatie, we hebben geen winstoogmerk en bieden internationaal vrijwilligerswerk aan tegen lage kosten. Dit maakt de projecten toegankelijk en betaalbaar voor iedereen. Daarnaast hebben we een aanbod van ruim 2000 projecten in meer dan 70 verschillende landen, hierdoor zit er altijd iets tussen voor elke vrijwilliger. Om dit allemaal mogelijk te maken werken er 3 medewerkers op het SIW kantoor en zijn er ruim 70 vrijwilligers actief binnen de organisatie. SIW is daarom van vrijwilligers voor vrijwilligers!

Onze ruime ervaring (SIW bestaat al sinds 1953!) heeft ervoor gezorgd dat we zeer persoonlijk en betrokken te werk kunnen gaan om voor iedereen het juiste project te vinden. Door diverse ervaringsdeskundigen worden vrijwilligers bij SIW goed voorbereid op het project, daarnaast is er een persoonlijk aanspreekpunt bij wie vrijwilligers terecht kunnen met al hun vragen. De begeleiding op het project ontvangen vrijwilligers van de desbetreffende lokale zusterorganisatie.

SIW heeft verder een groot en betrouwbaar netwerk over de hele wereld. SIW kiest haar partnerorganisaties na een zorgvuldige screening en verkenning van de projecten ter plaatse. Dit vinden we belangrijk, omdat we vrijwilligers goed georganiseerde projecten willen bieden.

SIW biedt projecten van 2 weken tot 12 maanden. Je kunt dus altijd bij SIW terecht voor een leuk project, ongeacht hoe lang je wilt gaan!

7. Kun je wat vertellen over één van jullie projecten?

Door ons uitgebreide netwerk kan SIW wel 2000 projecten in 70 verschillende landen aanbieden. Je kan hierbij denken aan projecten waarbij je lesgeeft aan kinderen, gehandicapten helpt, een schoolplein opknapt, met schildpadden werkt, een festival organiseert en ga zo maar door! Door deze ruime keuzemogelijkheden zit er altijd een geschikt project voor onze vrijwilligers bij. Onze vrijwilligers kunnen zelf in de database een geschikt project zoeken, maar daarnaast bieden we ook persoonlijke hulp als een vrijwilliger specifieke wensen heeft voor een project.

8. Wat is de mooiste ervaring die jullie tegen zijn gekomen?

De mooiste ervaring die we bij SIW zijn tegen gekomen is wel die van onze vrijwilliger Sonny. In 2012 nam hij deel aan een vrijwilligersproject in Oeganda, hij gaf hier o.a. Engelstalige rap les op een basisschool en werkte aan z’n eigen eerste Engelse track, met als onderwerp hoe hij zijn tijd in het bijzondere Oeganda ervoer. Samen met de kinderen van de school nam hij het nummer: “One Love (Tuli Muntu Omu)” op, in de enige studio (Sun Records) van het stadje en deze werd tijdens de album launch van de school officieel uitgebracht voor honderden mensen. Ook heeft Sonny meegeholpen met de oprichting van het ‘One Love’ project in Oeganda. Dit project is opgezet door en voor jongeren die een ‘uitzichtloze toekomst’ om willen buigen, naar een beter bestaan. Door creatief werk te verrichten en op een betrokken manier samen te werken, wordt ervoor gezorgd dat het project draaiende blijft. De jeugd uit de getto maakt hier o.a. sieraden, slippers, mutsen, petten en traditionele Afrikaanse bekers. Sinds maart 2014 is het One Love project ook in Nederland een officiële stichting. Geïnspireerd door zijn ervaringen op zijn SIW project blijft Sonny zich inzetten voor de Oegandese jongeren. Dit zijn de ervaringen waar wij bij SIW heel erg gelukkig van worden!

9. Wat is het meest opvallende dat jullie tegen zijn gekomen?

Een vreemde, maar wel erg leuke ervaring was een Japanse deelnemer die drie jaar achter elkaar meedeed aan hetzelfde Nederlandse vrijwilligersproject in Friesland! Voor veel mensen is het al lastig voor te stellen dat jongeren uit Korea, Taiwan en Mexico helemaal naar Nederland reizen om hier twee weken vrijwilligerswerk te doen. Maar dat een Japanse jongen dit drie jaar op rij doet is wel heel bijzonder. Yusuke, inmiddels 21 jaar, schreef zich in 2011 voor het eerst in voor dit SIW-project in Nederland. Hij wordt tijdens dit project meteen geïnterviewd door Omroep Friesland, waarna hij tot zijn eigen verbazing al snel op straat wordt herkend in het Friese dorpje Twijzel. Het project bevalt hem zo goed dat hij in 2012 opnieuw meedoet. Dit jaar wordt er gefierljept, waarbij hij helaas een enkelblessure oploopt. Dit weerhoudt hem er niet van zich in 2013 opnieuw aan te melden, en voor de derde en laatste keer is hij die zomer in het Friese landschap te vinden. SIW is heel blij dat deelnemers zo enthousiast zijn over onze projecten!

**10. Wat wil je zelf nog kwijt? **

Benieuwd naar welke landen en organisaties er in ons netwerk zitten? De Alliance of European Voluntary Service (waar SIW medeoprichter van is!) heeft recentelijk een erg leuke interactieve kaart gemaakt waar al onze partnerorganisaties op te vinden zijn. Je kan dus gelijk kijken waar en bij wie je terecht komt!

En wil je meer over SIW te weten komen? Kijk dan eens op Facebook, Twitter, Instagram of onze website!

Links bij dit interview