I.v.m. een assignment voor ca. 7 maanden gaan wij naar Seattle.
Het bedrijf in NL blijft het loon doorbetalen, dus wij betalen inkomstenbelasting in NL. Toch schijnen wij ook in de USA nog Federal tax te moeten betalen. Weet iemand hier iets meer over te vertellen?
Ja je moet gewoon betalen. Op het aangifteformulier van Amerika geef je dat aan dat je ook in Nederland betaald hebt. Zij verrekenen dat met jou. En op het aangiftebiljet in Nederland geeft je ook aan dat je daar in Amerika hebt betaald. Dan past de Belastingdienst een regeling ter voorkoming van dubbele belasting toe en komt het per saldo goed. Ahum…
Betekent de ahum, dat je mag hopen dat het goed komt…
Weet jij toevallig ook hoe het gaat na 183 dagen aaneengesloten i.v.m. het wereldinkomen? Wij hebben begrepen dat tot 183 dagen per fiscaal jaar de IB verrekend wordt, maar hierna wordt het wereldinkomen.
Helaas nog steeds niemand gevonden die ons precies kan uitleggen wat dit inhoud. En hoe de regels in Amerika/NL zijn na de 183 dagen.
De 183 dagenregeling houdt in dat als je minder dan 183 dagen in het buitenland werkt/verblijft het WOONland mag heffen. (dus Nederland). Maar voor jullie geldt dat niet want 7 maanden is toch meer dan 183 dagen. Dus is het wereldinkomen en moet Nederland volgens het verdrag met de VS de belasting die ze hier hebben ingehouden terugbetalen.
Indien de Belastingdienst er naar zou vragen moet je de 7 maanden wel kunnen bewijzen met aantoonbare documenten. Vliegtickets, arbeidscontract, verblijfspapieren en wat je nog meer kan bedenken en aantonen.
Je werkgever is verplicht om afdrachtbelasting(loonbelasting) te betalen. Dat is wel fijn want de rente van de Staat staat altijd hoger dan bij de banken. En als je dan een teruggave krijgt ga je daar lekker van uit eten of misschien wel van op vakantie!!!
Nou, ik hoop dat ik je het een beetje goed heb uitgelegd. Graag gedaan hoor!! :))))
Dank je wel voor je antwoord, maar dit roept bij mij weer nieuwe vragen op
. Ik vraag mij dan af, wat is de belasting die je in Amerika betaald, of verrekend de staat dit met de USA?
Overigens, wij gaan wel langer dan 183 dagen maar niet in 1 belastingjaar, geldt er dan ook dat je vanaf dag 1 moet gaan betalen? Ik had begrepen dat er een regeling van 183 dagen per belastingjaar geldt.
Voor de VS geldt het inderdaad per Belastingjaar. Omdat ik niet alle feiten ken van uw situatie is het misschien beter als u met de BelastingdienstBuitenland (055) 5385 385 belt. Elke situatie is weer anders en afhankelijk van het soort dienstbetrekking. Maar waarschijnlijk loopt het allemaal niet zo’n vaart en kunt u gewoon alleen een aangifte in Nederland invullen. Vaak is het de onwetendheid wat de onzekerheid maakt. Ik denk niet dat je je druk hoeft te maken. De werkgever draagt zowiezo loonbelasting af en de IRS van de VS heeft geen recht op jullie belasting ivm het gebroken belastingjaar. Dus pas als de IRS een inspecteur op je af stuurt zou ik pas reageren.
Op de site van de Belastingdienst staat ook veel info.
http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/loonheffingen/lb22_wonen_werken_buitenland/lb22_wonen_werken_buitenland-02.html
ps. Van mijn informatie kun je natuurlijk geen vertrouwen aan ontlenen maar gelukkig volgens de jurisprudentie kun je van de informatie van de Belastingtelefoon ook geen vertrouwen aan ontlenen.
Best Bob,
Bedankt voor het nummer van de belastingen buitenland. Dat nummer kende ik niet, en hebben ze me bij de gewone belastingtelefoon ook niet gegeven. Bedankt ook voor de heldere info. Natuurlijk zal ik jou niet kielhalen als er iets niet helemaal klopt, maar volgens mij klopt jouw info behoorlijk goed
http://www.wereldwijzer.nl/images/icons/icon7.gif
. Het klopt dat de onwetendheid ons wat onzeker maakt.
Nomaals bedankt voor je toelichting. Ik zal onze persoonlijke situatie gaan voorleggen bij onze vrienden in Apeldoorn…
Super, ik ben benieuwd naar je avonturen >>>