Hulp nodig bij resischema Borneo

Hallo hallo,

Puzzel, pas en meet. Ja, want ditmaal wil ik vooraf mijn binnenlandse vluchten boeken (scheelt een hoop centjes) en dan heb je toch echt vooraf een reisschema nodig, helemaal als je “maar” 3 weken hebt. Hopelijk kunnen de experts mij helpen!? Zie onderstaand het beoogde reisschema, waar dus nog wel wat aan geschaafd moet worden. In september gaat het allemaal gebeuren!

dag 1) Amsterdam – Kuala Lumpur
dag 2) Aankomst Kuala Lumpur
dag 3) Kuala Lumpur – Kuching
dag 4) Kuching (Bako National Park)
dag 5) Kuching (Bako National Park)
dag 6) Kuching – Miri (Mulu)
dag 7) Mulu (Mulu National Park)
dag 8) Mulu – Kota Kinabalu (Vliegen)
dag 9) Kota Kinabalu (Mount Kinabalu)
dag 10) Kota Kinabalu (Mount Kinabalu)
dag 11) Kota Kinabalu (Mount Kinabalu)
dag 12) Kota Kinabalu
dag 13) Kinabatangan
dag 14) Kinabatangan
dag 15) Sandakan (Sepilok)
dag 16) Sandakan - Eiland
dag 17) Eiland
dag 18) Eiland
dag 19) Eiland
dag 20) Eiland – Sandakan - Kuala Lumpur
dag 21) Kuala Lumpur – Amsterdam
dag 22) Amsterdam

Ik vind het uiteraard fantastisch om veeeeeeel te zien. Maar heb de laatste jaren toch ook gemerkt dat een niet heel strak reisprogramma veeeel fijner reist. Zoals reisschema nu is, is het best druk, denk ik.

Wellicht moet ik toch iets schrappen…En dan iets wat me veel reistijd scheelt. Ik denk er dan aan om OF Bako NP te laten vervallen (dus dan gelijk vanaf Kuala Lumpur naar Mulu) OF Mulu laten vervallen. Want ik kom er ook niet helemaal uit hoe ik nou het best in Mulu kom en er weer vandaan kom. vlucht van Mulu naar Kota Kinabalu lijkt niet te bestaan. Moet ik dan terug naar Miri en van daaruit weer vliegen naar KK? Of beter van Mulu overland naar KK?

Of hoef ik toch niets te laten vervallen?? Wat jullie??

Iemand een adresje waar ik Mount Kinabalu 2 dagen 1 nacht zo ver vooraf kan boeken? Ik zie overal dat ze alleen maar de 3 dagen 2 nachten tour zo ver vooraf reserveren. En kort voor vertrek pas de 2 nachten 1 dag tour, maar dat wil ik niet riskeren.

En wat is een betaalbaar eiland nabij de kust van Sandakan?

Zucht steun kreun, ik kom er even niet meer uit, haha! Alvast bedankt voor jullie imput!

Ha Slofje,

Een druk schema inderdaad. Maar schrappen is altijd lastig, er is altijd veel meer te zien dan je kunt inplannen :slight_smile:

Je reis is wel mogelijk, echter zul je vooraf dan echt wel onderdelen moeten vastleggen. Paar tips:

  • Bij Sandakan is er geen eiland waar je goedkoper kunt overnachten. Deze eilanden vind je of in het zuidoosten of voor de kust van Kota Kinabalu.
  • Als je Mt. Kinabalu beklimt met een gemiddelde conditie, hou dan rekening met flinke spierpijn in de dagen erna. Wellicht is het goed om je reis te eindigen met de beklimming, en vervolgens uit te rusten op een van de eilanden voor de kust van Kota Kinabalu.
  • Vanuit Mulu kun je inderdaad via Miri naar Kota Kinabalu reizen. Als je meerdere aaneengesloten vluchten hebt, kun je ze het beste op een ticket boeken (bijvoorbeeld Kuala Lumpur - Kuching - Mulu - Miri - KK)
  • Misschien is het beter om een extra dag in te plannen in KL of in Kuching. Dan heb je net iets meer rust na aankomst.
  • Leg de beklimming voor Mt. Kinabalu wel vooraf vast ivm beperkte slaapplaatsen op de berg. De driedaagse arrangementen zijn altijd inclusief een extra nacht in Kinabalu National Park, deze heb je sowieso vooraf nodig zodat je om 0800 uur kunt starten met de beklimming.

Succes met de voorbereidingen!

Je kan van Kuching naar Mulu vliegen en van Mulu naar KK, direkte vluchten met MASwings. Als je dan besluit om na de beklimming een paar daagjes te relaxen op de eilandjes nabij KK en daarna naar de Kinabatangan Rivier gaat kan je een dag aan Kuching, Mulu en KL toevoegen om het iets minder gehaast te maken.

hey Slofje,

zelf ga ik in augustus bijna dezelfde route doen en heb het een en ander al vastgelegd :slight_smile:
over mulu: op malaysiaairlines.com kun je volgens mij gewoon een directe vlucht nemen ( Kuching (KCH) - Mulu (MZV) - Fri 22 Aug 2014, MH3290)
en zo ook van mulu np naar KK.

Heel erg bedankt voor jullie reactie!

Ik heb mn reisprogramma erop aangepast. Nu een extra dagje Kuching/omgeving en ga na de beklimming van Mount Kinabalu direct relaxen op een eilandje! Dat ik dat niet zelf kon bedenken. Na het eiland gaan we verder touren. Relaxen tussendoor kan natuurlijk ook.

Maswings gevonden (idd via Malaysia airlines wordt je daar ook naar toe gestuurd als je echt direct op mulu wilt vliegen, het zijn partners) en 2 binnenlandse vluchten geboekt a 18,50 pp! echt helemaal top!

Nu de volgende crime… MOUNT KINABALU. Ik ben eruit dat we het vooraf gaan boeken, maar welke tour??? Zie zoveel voorbij komen. Als ik het na veel leeswerk goed begrpen heb is er 1 en dezelfde weg omhoog naar low’s peak en afdaling kan op 3 manieren:

  • zelfde route teruglopen
  • vanaf low’s peak via ferrata
  • vanaf low’s peak teruglopen tot Torq en daar stuk Via Ferrata doen

Die laatste lijkt me wel wat. Ben helemaal niet sportief dus moet nog maar afwachten of ik die top haal maar als ik dat haal lijkt me het toch fantastisch om een stukje via ferrata te doen. Ik hou wel van een beetje spanning en avontuur. Mja…zou ik het aankunnen?? en welke tour moet ik nou precies boeken en bij wie? Sommige hebben geen uitgebreide uitleg dus weet dan niet hoe die route terug gaat (maar vaak zijn die wel weer goedkoper)

Iemand daar nog tips over?