Hoe zoek jij je stage in het buitenland?

Je kunt zelf je stage zoeken in het buitenland, maar ook via je school of via een stagebemiddelingsbureau. Hoe wil jij het liefst je stage in het buitenland regelen?

Breng je stem uit en licht eventueel hieronder toe!

Ik heb mijn stage in Indonesie geregeld via de universiteit waar ik mijn masteropleiding deed. Dat was in 2001, en er was toen veel minder informatie op internet te vinden dan nu. Toch zou ik het zo weer op dezelfde manier doen: contact leggen met de begeleiding ter plekke, accommodatie regelen (deden zij voor me), een vliegticket boeken en gewoon gaan!

In 2004 ben ik voor een afstudeerstage twee maanden in Indonesië geweest. De school heeft daar helemaal niets voor geregeld (en bood dit überhaupt zeer beperkt aan). We hebben toen op internet een adresje gevonden en zijn zo via via aan ons uiteindelijke adres gekomen.

Via Wereldwijzer app

Bij mijn opleiding was het zeker ook niet standaard. Maar veel laboratoria in het UMCU (toen nog AZU) werkten samen met of onderhielden contacten met buitenlandse labs en zo viel er wel wat te regelen voor gemotiveerde studenten.

Zelf doen kost tijd, laten doen kost (meestal) geld. En dat laatste had ik niet zo veel als student…

Volgens mij hadden ze op mijn opleiding helemaal geen buitenlandse contacten (ik zat op de Fontys). Op de Radboud Universiteit, waar ik later studeerde, meen ik wel dat er buitenlandse contacten waren, maar dat dit inderdaad erg veel geld kostte (en dat had ik als student ook niet).

Via Wereldwijzer app

Ik studeer nu aan de hogeschool Utrecht (studie nummer zoveel ;)) en daar is wel een soort van bureau buitenland, in ieder geval voor de faculteit educatie.

Ook op m’n vorige werk (een mbo) had de decaan een aantal adressen in het buitenland. Een stagebureau heeft vaak meer connecties dan je eigen opleiding, maar voordeel van je eigen opleiding is dat je stagebegeleiding goed (beter?) op de hoogte is van de voor jou geldende eisen.