Tijdens het vrijwilligerswerk in het buitenland, maak je veel mee. Zijn dit alleen positieve ervaringen of heb je ook minder leuke dingen meegemaakt? Hoe is het vrijwilligerswerk jou bevallen?
Stem hierboven in de peiling en licht eventueel hieronder je antwoord toe!
Het licht uiteraard aan de organisatie, maar overwegend heb ik positieve ervaringen. Soms kom je ergens en is er niets tot bijna niets geregeld, dat is dan een uitdaging. Ook wanneer er verkeerde verwachtingen zijn geschept.
Eerlijkheid en specifieke vragen stellen om dit te voorkomen is hierbij belangrijk.
:wereld:
Heb verschillende projecten gedaan bij SIW Internationale vrijwilligersprojecten. Vooral in Europa, maar ook in het Midden-Oosten. Dat is altijd goed bevallen. Ik vind zelf de combinatie van (nuttig) werk doen en reizen erg mooi; het geeft een meer verdieping in het reizen en je leert een land minder oppervlakking kennen dan wanneer je er alleen als “toerist” bent.
Bij bijna alle projecten die ik gedaan heb werk je samen met een groep internationale vrijwilligers en mensen uit het land zelf. Dat zijn mensen die je van te voren niet kent, maar waarmee het altijd klikt (met verschillende vrijwilligers heb ik nog steeds contact). Bij bijna alle projecten ben ik daarna met een aantal andere vrijwilligers gaan backpacken.
Kortom; vrijwilligerswerk heeft mij in ieder geval ervaringen opgeleverd die ik niet snel vergeet. Dat je daarbij jezelf ook nuttig maakt, is natuurlijk helemaal mooi meegenomen.