Ze hebben het theater van Aspendos verziekt
Aspendos stad is echt heel oud c.a 1000BC het Theater is iets jonger uit ca 150. Ik ken het theater goed en ben er met al mijn familie leden en vrienden wel een keer geweest. Diverse concerten in het theater meegemaakt. Het is één van de plekken om mij heen, waar ik een tijdje eeuwigheid voel als ik daar loop.
Het theater is enige tijd gesloten geweest vanwege renovatie. Wat een blunder is dat geworden. Enige treden en “zittingen” zijn vervangen voor wat in een aantal kranten “wit keuken marmer” genoemd word.
Het verantwoordelijk ministerie verdedigd zich met, dat de gebruikte stenen in tijd dezelfde kleur krijgen als de rest. Critici hebben daar op gereageerd “dus over 2000 jaar zie je er niets meer van”
Als je wat gaat speuren kom je meerdere van dit soort blunders tegen. Nu heeft Turkije heeeel veeel antiquiteiten maar één blunder wil ik nog even vermelden.
Een Toren in Sile in het zwarte zee gebied. 2000 jaar geleden gebouwd en recentelijk “opgeknapt” Hij ziet er nu hagelnieuw uit en wordt door de omwonende spongebob genoemd.
De meer dan respectloze af-knapbeurt van Aspendos illustreert hoe krankzinnig de openbare aanbestedingen m.b.t restauraties uitpakken.
Kennelijk is relevante kennis van zaken geen criterium en houdt er geen archeoloog toezicht. Helaas wordt er op deze manier veel bijzonders onherstelbaar beschadigd. Heel triest!
Ik kende dit artikel niet, maar heb soortgelijke berichten in Daily Hürriyet en Today’s Zaman gelezen. Beide kranten zijn erg kritisch over het gebrek aan respect voor historisch, cultureel en natuurlijk erfgoed. De verklaring die de schrijver geeft voor het disrespect voor het cultuurhistorisch erfgoed is overigens een interessante.
Een uitspraak waar ik inmiddels veel waarheid in zie. Maar als yabancı daar bijna niet meer over schijf. Ik ben al een keer bedreigt en mijn ikamet is op dit moment in aanvraag