Het gemiddelde Spaanse salaris

Ik krijg regelmatig mailtjes met de vraag wat Spanje verdient. “Niet veel”, antwoord ik vaak, maar hoe veel precies, dat wist ik nooit. Ik weet dat veel mensen van ongeveer 1000 euro netto per maand moeten rondkomen, geen vetpot nee. Vandaag publiceerde IESE en Adecco wel harde cijfers… en wat blijkt, in Cataluña staan we met ons salaris op de derde plaats! 1.982 euro per maand! Bruto dus…

Lees hier verder.

Mabel

Mabel ik hoop dat ik deze quotes uit je blog mag gebruiken om een vergelijking te maken:

“Het gemiddelde (modale) salaris in Spanje ligt op 1.858 euro per maand, ja ook bruto.
Een vergelijking: in Nederland ligt het modele inkomen van 2010 op 2.708,33 euro bruto per maand, inclusief vakantietoeslag (en ook dat kennen we hier niet echt… als je geluk hebt, heb je een 13de of 13de en 14de maand). Met zaken als huursubsidie enzo, heb je het in NL dus echt niet zo slecht.”

Het is niet echt relevant om een bruto salaris te gaan vergelijken. In NL is het minimum van inkomstenbelasting 33%. In Spanje is 20% al heel erg veel. Dus als je dat gaat vergelijken met elkaar dan is dit het resultaat:
NL gemiddeld 2.708,33 € - 33% = 1.814,58 €
Spanje 1.858 € - 20% = 1.486,40 €

Als je daar de vaste lasten vanaf haalt en ook de overige belastingen en verzekeringen (wegenbelasting 4 x minder in Spanje) dan denk ik dat je NETTO in Spanje met die 1.858 € beter af bent dan in NL met 2.708,33 €

Overigens moet ik hier wel bij vermelden dat ik maar bar weinig mensen ken die 1.858 € of meer verdienen…1.400 € bruto is al een goed salaris in Andalucia…

Ja en nee. Klopt dat je meer belasting betaalt in NL, maar aan de andere kant heb je ook veel meer belastingvoordelen. En lagere inkomens kunnen van meer voordelen gebruik maken, zoals huurtoeslag, eenoudertoeslag etc etc. Voor zover ik weet, is dat in Spanje veel minder.

Mee eens. Maar toch denk ik dat als je de zaken tegen elkaar afweegt je in Spanje, en zeker in Andalucia met zo´n salaris beter af bent. Madrid en Barcelona zijn net als bijvoorbeeld Palma de Mallorca erg dure steden.
Je hebt geen kijk en luistergeld, het ziekenfonds is goedkoper en alleen de tandarts moet je apart betalen, net als in NL ( de jaarlijkse checks zijn overigens gratis). Zaken als eénoudergeld, kinderbijslag en huursubsidies zijn in NL waarschijnlijk beter geregeld.
Het levensonderhoud ligt denk ik ongeveer gelijk (boodschappen, kleding etc) uit eten is in Andalucia (als je tenminste een gewone bar neemt) goedkoper, benzine en diesel ook.

20% loonbelasting is overigens zoals gezegd erg veel. Ik betaal nu over 1700 € bruto 8% IRPF.

Nou, ik betaal veel meer IRPF hoor. Wellicht zit je in een andere groep? Ik ben alleenstaand, zonder kids dus geen aftrekposten…