HELP - Paspoort vertragingen

Hoi,
Heb het een en ander gelezen over paspoort vertragingen en heb daar een vraag over.

Ik ga over een maand naar Costa Rica en moet een nieuw paspoort aanvragen, de oude verloopt op 31 augustus. (Ik woon trouwens in Duitsland en moet daarom mijn paspoort bij de ambassade aanvragen, heb daarvoor al een afspraak).

Mijn vraag: klopt het nou dat de paspoortaanvragen voor volwassenen ook vertraging hebben? Ik vind geen duidelijk antwoord op het inernet…

Thanks so much!!!

Jij hebt heel veel geluk! Omdat je paspoort voor 1 september verloopt hoef je zelfs niet aan te tonen dat voor Costa Rica het paspoort nog enkele maanden geldig moet zijn. Gelijk een paspoort aanvragen zou ik zeggen en als ze moeilijk doen sta jij in je recht: 31 augustus is immers vóór 1 september.
De aanvraag zal max. een maand in beslag nemen, als je in het buitenland woont (in NL is dat nu tussen de 7 en 21 dagen).

omg…wat een stress zeg. Maar goed, in principe moet ik het dus op tijd binnenkrijgen. Misschien is het dan beter om een spoedpaspoort aan te vragen? Weet je toevallig of dat nog kan? Las ergens dat dit niet meer mogelijk was, maar weer ergens anders dat het dan maar 1 dag duurt…

Thanks alvast voor je bericht!!!

Wat ik ervan weet is dat je als volwassene nog steeds een spoedaanvraag mag doen. Dat is wat anders dan een spoedpaspoort want dat is het zogenoemde noodpaspoort of de laissez-passer. Die zijn pas nodig bij zeer ernstige spoed, en aangezien je nog een krappe maand de tijd hebt, wanneer is je afspraak dan geplant?

Ik denk dat je even het ambassadepersoneel moet vragen hoe lang een gewone aanvraag duurt, ik vermoed 3 weken (altijd een weekje langer dan hier en nu het hier 2 weken duurt, dus 3 weken). Anders een spoedaanvraag doen, dan krijg je een gewoon paspoort (als je via de VS reist wel zo belangrijk, die accepteren geen spoedpaspoort of laissez-passers). Een spoedaanvraag zal een weekje duren, vermoed ik.

Let op: het zijn vermoedens, ik weet niet hoe lang ze er over doen, dat ligt per gemeente (in het binnenland) of ambassade (in het buitenland). In mijn gemeente deden ze al 2 weken over het verlengen van een ID-kaart. Gelukkig heb ik nu een paspoort en een ID-kaart die nog lekker lang geldig zijn.

1 like

hmmm Ik zal maandag even langsgaan bij de gemeente en ga dan denk ik toch voor een paspoort met spoedaanvraag (dat is dan wel een gewoon paspoort, toch?) Gelukkig reizen we via madrid en dan rechstreeks naar Costa Rica. Wist niet dat het kon, maar we gaan dus niet via de VS.

Vind het overigens wel vreemd dat de Ambassade niets van deze problemen vermelden toen ik ze heb gesproken. Mijn afspraak is 23 mei, precies een maand voor de vakantie…

Ga je nou langs bij een gemeente of ambassade? Je zegt eerst gemeente maar dan wordt het weer ambassade. Dat is nogal een verschil. Nou ben ik nooit in een ambassade geweest maar bij een rustige ambassade of consulaat kan het soms erg lang duren voordat (reis)documenten geleverd zijn. Het wil wel eens mis gaan, zo blijkt uit tig voorbeelden op internet (bijvoorbeeld een vrouw wiens handtekening op een paspoort ontbrak en daardoor van rechtswege niet geldig was). Ik wil je niet bang maken, maar het soepelste gaat een aanvraag bij een gemeente in Nederland. Daarom staat mijn oom die al jaren in Spanje woont gewoon in Nederland ingeschreven, en regelt hij dit soort zaakjes als hij eens in de zoveel tijd in Nederland is.

oh sorry, ik bedoelde dat ik eigenlijk bij de ambassade in Duitsland langs moet gaan omdat ik officieel niet meer in NL ingeschreven mag staan. Ik moest me deze week uitschrijven bij de gemeente in NL en dan vervolgens een paspoort bij de ambassade in Duitsland aanvragen.

Maar nu denk ik, aangezien ik nu een paar dagen in NL ben, dat ik maandagochtend naar de gemeente in NL ga en daar een paspoort met spoed aanvraag. Dan schrijf ik me een paar weken later uit uit NL. Ik weet dat dit eigenlijk niet mag, maar ik sta al ruim een jaar op twee plaatsen ingeschreven.

Wat denk jij?

Ik denk dat ze er op zijn minst niet blij mee zullen zijn en je niet met alle egards behandeld zal worden. Over welke gemeente gaat het? Een aantal gemeentes doen alles alleen nog op afspraak, dus dan zou je wel een afspraak moeten maken. Ik zou het risico niet willen nemen, bovendien moet je dan ook nog de afspraak met de ambassade afzeggen en misschien wordt je bij die gemeente helemaal niet behandeld. Hoe het bij die oom van mij zit is een beetje ingewikkeld, daar wijdt ik op internet maar niet te veel over uit.

Ik heb mijn eigen gemeente (oud-beijerland) als gebeld en die zeiden dat ik geen afspraak hoef te maken. Ik kan gewoon langskomen en ze deden daar niet moeilijk over. Maar ik zal mijn fout gewoon toegeven en wil het risico echt niet lopen dat ik niet op vakantie kan vanwege dit…:frowning:

Als ze niet moeilijk doen kan je het volgende week gewoon daar proberen. Handigheidje: laat je afspraak bij de ambassade even staan, tot dat je bij je gemeente in behandeling bent genomen. Zo heb je een tijdelijke back-up mocht het bij de gemeente fout gaan.

ja precies. Ik laat de afspraak staan en ik als het in Nederland geregeld krijg zal ik het misschien gewoon eerlijk toegeven en dan de afspraak bij de ambassade afzeggen. Die man die ik had gesproken (van de ambassade) was heel vriendelijk en gaf zelf aan dat ik het best in Nederland kan aanvragen, maar dat het gewoon eigenlijk niet mag.

echt, ik zal zo blij zijn als dit geregeld is. Het hele verhuizen en alle registratie die erbij komt kijken (zeker nu met mn paspoort), heb gewoon buikpijn ervan…hehe maja, eigen schuld. Hopelijk komt t goed. Nogmaals bedankt voor je advies!!!

Graag gedaan. In Duitsland is het zeker goedkoper wonen? Ik ken ook mensen die daar wonen, ben daar wel eens bij geweest, en je kan daar echt een vrijstaand huis voor 3 a 4 ton kopen, wat hier minstens 6,5 ton zou zijn.

Nou, wij huren nu een huis en ik weet eerlijk gezegd niet of ik het duur of niet moet vinden. Hiervoor hebben mijn vriend en ik in Ierland gewoond. Daar was het erg duur, maar we verdienden aanzienlijk meer. Wel zegt mijn vriend altijd dat huizen ontzettend duur zijn in Nederland…
Wij wonen trouwens in Munchen, wat volgens mij een van de duurste steden in Duitsland is. 1000 euro voor een huurhuis zonder tuin of garage, maar inclusief gas, licht, telefoon, water etc. Kopen zit er voorlopig nog niet in :slight_smile:

Is Ierland btw een leuk land? Ik heb plannen om in de herfst met een vriend van mij naar Dublin te gaan, of anders volgend jaar.

Om er te wonen heeft het zn voor en nadelen, heel kort gezegd is niet alles zo goed geregeld als in Nederland. Maar ik heb in Dublin gewoond en vind het echt een super leuke stad! Vooral om uit te gaan, het is gewoon een heel gezellige sfeer vind ik!! Zeker doen :slight_smile: Het is wel een dure stad, maar een retourtje dublin is vanaf eindhoven echt goedkoop!

Via ebookers.nl kan je heel goedkoop een citytrip samenstelling, dus vlucht en hotel bij elkaar. Dat is tussen de €270 en €350 per persoon en je kan vliegen op heel geschikte tijden. Die citytrip is trouwens voor 5 nachten, erg goedkoop vind ik.

FIY
Ik ben bij mijn eigen gemeente geweest en ze deden er vrij moeilijk over. Moest toch mijn ticket laten zien, omdat mijn ID kaart nog na 1 sept geldig is…Ookal verloopt mijn paspoort dus 31 aug. Maar goed, het is nu op kosten van de gemeente met spoed aangevraagd, ligt overmorgen klaar. Mijn afspraak bij de ambassade in Duitsland heb ik zonder problemen af kunnen zeggen :slight_smile:

:vak02:

Die gemeente is achterlijk, een mier kan toch zien dat je met een geldige ID niet naar Costa Rica kan? Gelukkig ben je nu in behandeling.