De Nederlandse brouwer Heineken heeft een akkoord bereikt met zijn Japanse sectorgenoot Kirin om diens biermerken in Brazilië over te nemen.
De deal tussen Heineken en Kirin heeft een waarde van omgerekend 664 miljoen euro. De Japanners twijfelde aan de mogelijkheid om hun Braziliaanse tak op eigen kracht winstgevender te maken, gezien de problemen in de Braziliaanse economie en de sterke concurrentie op de markten voor bier en frisdrank in het land. Het Belgisch-Braziliaanse AB InBev is er de marktleider.
Onder de vleugels van Heineken, dat al in Brazilië actief was, maakt het bedrijf meer kans, aldus Kirin.
De Braziliaanse tak van Kirin bevat merken als Schin en Devassa en was vorig jaar goed voor een omzet van omgerekend 1,1 miljard euro. Daarop werd een operationeel verlies van 85 miljoen euro geleden. Het bedrijf bedient ongeveer 9 procent van de biermarkt in Brazilië en heeft een marktaandeel van 2 procent op het gebied van frisdrank.
Heineken wordt na de overname het nummer twee op de Braziliaanse biermarkt, na AB InBev.
Bron : De Standaard