Heineken neemt grote Mexicaanse brouwerij over

Heineken neemt voor 3,8 miljard euro de Mexicaanse bierbrouwer Femsa Cerveza over. Met de koop van de maker van biermerken als Sol, Dos Equis en Tecate krijgt Heineken een grotere positie in Latijns Amerika en hoopt het haar marktaandeel in de Verenigde Staten te vergroten.

Het is de tweede grote overname van Heineken binnen enkele jaren. In 2008 kocht het Amsterdamse bedrijf het Britse Scottish & Newcastle. De biermarkt is al jaren volop in beweging. De grote biergiganten strijden vooral om posities in opkomende markten waar er nog veel groei mogelijk is in de bierconsumptie.

Femsa is één van twee grote brouwers in Mexico en heeft ongeveer de helft van de markt in handen. Het bedrijf, dat wordt gecontroleerd door Mexicaanse families, maakt 35 biermerken en is ook nog de grootste bottellaar ter wereld voor Coca Cola.

Heineken krijgt met de overname niet alleen een marktaandeel in Mexico. Femsa heeft ook een positie in Brazilië en verkoopt goed onder Latijns-Amerikaanse migranten in de VS. Heineken heeft met het eigen merk en Amstel een sterke positie in de VS, maar het gaat dan om premium merken die momenteel minder goed verkocht worden.

Heineken koopt Femsa voor 3,8 miljard, maar neemt daarbij ook nog eens voor 1,5 miljard euro aan schulden en pensioenverplichtingen over.
De overname wordt gefinancierd via een aandelentransactie die gevolgen heeft voor de wijze waarop de brouwer wordt bestuurd. De Mexicanen krijgen een belang van 12,5 procent in Heineken NV en mogen twee commissarissen en een lid van de raad van bestuur benoemen. Ze krijgen een belang van 15 procent in Heineken Holding, het vehikel dat de brouwerij controleert en waarin de familie Heineken een meerderheidsbelang heeft. Ook na de transactie behoudt de familie Heineken de meerderheid in de holding, en dus in de brouwerij Heineken NV.

Op de Amsterdamse beurs reageerde beleggers vanmorgen positief. Het aandeel Heineken stond op een winst van 4 procent op 34,25 euro.

Bron: nrc.nl