Hallo, ik ben Judith en net nieuw op het forum. Ik heb me ingeschreven omdat ik sterke plannen heb om te emigreren naar Ibiza. Daar wil ik met mijn vriend gaan wonen en mijn eigen onderneming starten. Ik hoop dus dat ik via dit forum tips en ervaringen kan delen/vinden en zo onze droom makkelijker kan realiseren.:zon02:
Hoi Judith,welkom op wereldwijzer!
Nou ik zag al dat je je weg al hebt gevonden naar het Spanjeforum,mooi zo!
Een huurwoning kunt u tegenwoordig heel gemakkelijk regelen via internet. Misschien niet de woning waar u jaren zult blijven, maar huur bijvoorbeeld voor een periode van drie of zes maanden. Bij aankomst kunnen dingen wel eens anders voorgespiegeld zijn dan de werkelijkheid en dan is het fijn dat u na drie of zes maanden verder kunt.
Wat moet u doen voor het starten van een bedrijf in Spanje
De bedrijfsnaam registreren bij het centrale handelsregister (Registro Mercantil Central).
Opmaken van een oprichtingsakte (escritura de constitución) ten overstaan van een in Spanje gevestigde notaris.
Inschrijving bij het Spaanse handelsregister (Registro Mercantil). Voor eenmanszaken is dit niet verplicht.
Aanvragen van een B.T.W.-nummer (Código de Identificación Fiscal, CIF) bij het districts-kantoor van de Spaanse belastingdienst (Delegación de Hacienda van de Agencia Tributaria).
Het huren of kopen van een bedrijfsgebouw. Vraag bij de gemeente (Ayuntamiento) na of het bestemmingsplan geen problemen oplevert. Bij aankoop van het gebouw dient de officiële akte, die door de notaris wordt opgemaakt, te worden ingeschreven in het Eigendomsregister (Registro de la Propiedad Inmobiliaria) en worden aangegeven bij de provinciale belastingdienst (Delegación Provincial de Hacienda).
Voor het bouwen of verbouwen van bedrijfsgebouwen dient u een bouwvergunning (Licencia de Obras) bij de gemeente aan te vragen.Aanvragen van een bedrijfsvergunning (Licencia de actividades e instalaciones) bij de gemeente (Ayuntamiento). Na het toekennen van de vergunning volgt een inspectie door de gemeente waarbij nagegaan wordt of de roerende goederen zoals machines e.d. overeenkomen met de in de aanvraag verstrekte informatie. Als alles in orde is wordt een goedkeuringsakte afgegeven (Acta de Ocupación y Funcionamiento). Deze procedure kan 3 maanden duren.
Registreren van de bedrijfsactiviteit en het betalen van belasting (Impuesto sobre Actividades Económicas).
Het aannemen van personeel en het regelen van arbeidscontracten. De registratie van de sociale zekerheid van de werknemers bij de provinciale vestiging van het Ministerie van Sociale Zaken (Tesorería Territorial de la Seguridad Social).
Begint u als kleine zelfstandige (Autónomo), dan dient u zich in te schrijven in een speciaal register (Régimen Especial de Trabajadores Autónomos) bij de Tesorería Territorial de la Seguridad Social).Legaliseren van de Handelsboeken (Legalización de los Libros de Comercio) in het Handelsregister (Registro Mercantil).
Suc6 nog voor de toekomst Judith !
groet,georgessiam