Wat adviseren jullie voor half december: Trincomalee of zuidwest kust? De topics lezende is denk ik het laatste geschikter? Hoor graag jullie advies. Alvast bedankt!
Volgens mij Zuidwest kust, daar heb ik ook voor gekozen in 2011, terwijl ik graag had gedoken bij Trincomale
Via Wereldwijzer app
Inderdaad zuidwest. Vanaf half oktober barst bij Trinco de oostmoesson los en dat is in ieder geval qua zee niet leuk, op het land soms kletsnat en soms een drogere periode.
Zuidwest zit dan nog, tot ongeveer kerst, in de intermoesson-periode. Ruwe zee (dus ook geen duiken en snorkel, zelfs niet achter de riffen want zichtbaarheid is erg laag); 2/3 kans op heel wat zon op een dag (maar geregeld als 4-seizoenen-door-elkaar) en 1/3 grijze verregende dagen.
Sukses,
<Erik> & [Sandya]
Dank jullie wel. Duidelijk!
We twijfelen nog steeds een beetje over de reisperiode voor Sri Lanka.
@Erik; ik heb je verhaal over het weer op TA en diverse topics daar bestudeerd.
En dat maakt me toch aan het twijfelen of we de rondreis misschien beter volgend jaar ergens in mei of september (laatste is zo te lezen beter) kunnen doen.
Voor december (5-18 december) zou het deze route zijn:
Negombo
Negombo - Pinnawala - Dambulla - Sigiriya
Sigiriya - Polonnaruwa - Habarana - Sigiriya
Sigiriya - Matale - Kandy
Kandy - Peradeniya - Kandy
Kandy - Nuwara Eliya - Bandarawela
Bandarawela - Udawalawe
Udawalawe - Galle - Koggala
Of maakt het weer december-mei-september niet zo’n heel groot verschil en maak ik me druk om niets?
Heeft iemand een advies? Voor zover je al een advies over iets als het weer kunt geven.
Hoi maar weer,
Mei en september zijn min of meer gelijk, met mooie zee aan oostkust en wat ruwe zee aan zuidwestkant maar wél vrij stabiel weer aan ZW-kant (zonnig tot 3-4 uur 's middags). December is normaliter echt wat minder, maar anderzijds starttte dit jaar de intermonsoon aldaar al begin oktober wat ongeveer een maand te vroeg is. Dus je hebt een kans dat ie ook al begin december klaar is en de zee daarna al kalm wordt. Maar werken als Wereldwijzer-weersvoorspeller is even ondankbaar als werk bij KNMI voor langer dan 3 dagen vooruit :hippie:
Sukses,
<Erik> & [Sandya]
Inmiddels hebben we een rondreis geboekt (route staat hierboven in mijn eerdere post) en zijn we eind september/begin oktober in Sri Lanka. We gaan er vanuit dat de moeson een maandje later komt dan vorig jaar. We verblijven na de rondreis 4 volle dagen in Koggala. Hebben jullie tips om vanuit daar nog dagtripjes te ondernemen?
Ja hoor, zie wederom TA:
secties ‘South of Colombo’ en ‘South Coast’ zitten het meest in de buurt.
Sukses,
<Erik> & [Sandya]
Ik heb de lijst doorgenomen. Volgens mij vallen de schilpadden en walvissen af gezien het seizoen. Misschien is Sinharaja Forest een leuke dagtrip. Alleen spreken de bloedzuigers mij niet aan. Iemand ervaring mee?
Mee eens. Moet de lijst geloof ik nog updaten, Mirissa walvistochten gaan 30% van de dagen wel door maar zelfs dan vrij ruwe zee. De rest van de dagen gewoon ofwel te hoge golven ofwel te weinig klanten of beiden. Begin deze week meldde iemand te zijn meegegaan, ze hadden wel 3 walvissen maar omdat de helft van de passagiers over de reling hing hebben ze de tocht wat ingekort.
Sinharaja: bij de ingang is een winkeltje en die verkopen voor iets van 600 roepie goede leech socks. Ze gaan tot de knie, je draagt ze over je schoenen heen. Ietwat lastig lopen maar werken goed; San en ik deden dezelfde 4-uurs tocht, zij met sokken (zweet!) en ik zonder. Zij exact 0 zuigertjes. Ik een stuk of 20 maar waarvan ik er 18 tijdig voelde/zag dus met een stokje of lucifer eruit wipte voordat ze de ader hadden, die andere 2 hadden zich goed verstopt en merkte ik pas bij einde wandeling :eten:
Sukses,
<Erik> & [Sandya]
Wij zijn van 26 sept t/m 17 okt in Sri Lanka. Snorkelen of duiken is dan dus nergens een optie? Dus ook niet bij Nilaveli?
Hoi hoi,
Er staat ‘half oktober’ en volgens mijn kennis dekt dat slechts de laatste 2 dagen van jullie reis. Daarvoor zou moeten kunnen, al zit je wel aan de rand van het goede tijdperk. Voor duiken kijk maar eens op www.divesrilanka.com, dat heeft vrij veel info over de seizoenen en lokaties met mogelijk ook statistische kansen voor oostkust voor begin oktober. Wij zaten er in 2013-2014 ofzo 1e week oktober; Nilaveli had vrij ruwe zee en Passi was prima en kalm. Steekproef :topic:
Sukses,
<Erik> & [Sandya]