Groene Vingers gezocht voor het opzetten van een (grote) moestuin in zuid Piemonte

Jaren geleden hebben we een heuveltop in Piemonte (Italië) gekocht, met daarop o.a. een boerderij en een aantal percelen met als bestemming wijngaard, boomgaard, zaailand, weiland, kapgrond enz. enz… Dit jaar hebben we besloten om boer te worden - mede ivm de voordelen ervan - en als tegenprestatie worden we nu geacht een kleine hectare moestuin aan te leggen (en te onderhouden, natuurlijk). Als rechtgeaarde stadsmensen moeten we op dit gebied van begin af aan beginnen, met twee linkerhanden op het gebied van telen enz, en we weten niet wáár we moeten beginnen…
Nóg meer tomaten, courgettes en aubergines planten lijkt ons nogal zinloos, omdat we bij de buren/boeren deze groenten vaak gratis af kunnen halen zodat die eindelijk verlost worden van hun overvloed.
Wie wil ons helpen een (in onze ogen) zinvolle moestuin op te zetten en (deels) te onderhouden? We bieden je kost en inwoning, waarbij je een eigen plekje krijgt op ons terrein. Daarnaast bieden we je een nog behoorlijk ongerepte streek - met weinig toerisme, waardoor je niet alleen door ons, maar ook door onze streekgenoten nog steeds met open armen wordt ontvangen. Verder hebben we in het seizoen nogal wat gasten die - hoewel ze vaak selfsupporting zouden kunnen zijn in hun vakantieverblijfjes - het ook vreselijk leuk vinden als er voor hen gekookt wordt. Dus je culinaire (en evt. huishoudelijk kwaliteiten, zoals strijken en huisjes schoonmaken bij een wissel) zouden eventueel óók aan bod kunnen komen.
Eigen vervoer is wel een must omdat we geen extra auto tot onze beschikking hebben. Eigen fiets kan ook (ons dorp, met aardig wat winkeliers en café’s, ligt ca 5 km verderop), maar de iets grotere stadjes liggen toch op minimaal 25 km afstand.

Laat even weten hoe je denkt ons te kunnen helpen, vanaf wanneer je zou willen komen en voor hoe lang, dan kunnen we verder overleggen of we iets voor elkaar kunnen betekenen!

Ik ben Huub, heb interesse maar ik vraag me af of jullie nog actief zijn op dit forum, dus graag even een korte reactie en ik laat direct weten hoe ik denk jullie te kunnen helpen!

Beste Jolinpigno,

Ik werd meteen enthousiast toen ik jouw verhaaltje las. Heb je nog mensen nodig?
Ik zal me even voortellen. Heb erg veel gereisd en ben een ondernemend iemand. Ben een vrouw van 59, single en zoek vrijwilligerswerk om eens wat anders te gaan doen dan reisjes langs de Rijn te boeken. Ik heb 3 wereldreizen gemaakt, dus veel verschillende culturen gezien.
Ikzelf ben een fervent tuinierster, hou van afwisselende dingen doen en steek gewoon de mouwen uit de handen. Ik denk er aan om ergens september, oktober richting Piemonte te komen.

Laat je wat van je horen wat je hiervan vindt?

Hoor graag van je om e.e.a. eens door te nemen.

Vriendelijke groet
Marga