Gratis Parkeren in Florence

Is het mogelijk zo vroeg ik mijzelf af? Nee vast niet of toch wel.
Maar zou er in Florence een plek zijn waar je gewoon gratis kan parkeren?
En dat als je er `s morgens vòòr 09.30 uur arriveert er dan nog voldoende parkeerfaciliteit is.
Een gedachte welke van een zekere wereldvreemdheid getuigt bedacht ik me direct daarop.
Om te veronderstellen dat in een toeristische trekpleister van wereldformaat de mogelijkheid van gratis parkeren zou kunnen bestaan.
Wel als dat niet kan. Een mooi alternatief zou zijn aan de rand van de stad Florence alwaar een naar cultuur-dorstende bezoeker zich per o.v. verbinding direct naar het historisch centrum kan laten vervoeren.
Wie heeft een gulden tip?
Molto grazie.

Het gemakkelijkste is: naar een klein dorpje (uiteraard met station) gaan voor Firenze. Vaak kun je daar de auto gratis parkeren. Pak daar de stoptrein naar Firenze.
Tussen Figline Valdarno/Incisa en Firenze zijn diverse dorpjes, waar de auto gratis geparkeerd kan worden. Bij bijv. Figline Valdarno voor en achter het station plaats voor honderden auto’s (gratis). Bij Incisa ook plaats voor tientalle auto’s (gratis). Rignano, tientalle parkeerplaatsen (gratis). Al deze parkeerplaatsen liggen tegen het station aan. Trein Roma-Firenze en ik neem aan, dat, als je van bijv. Lucca of Bologna komt er ook ettelijke dorpjes zijn, waar je de auto gratis kan parkeren.
Ga je met de trein, zorg wel, dat het kaartje op het staion in de gele automaat afgestempeld wordt. Er staan op elk perron van deze automaten.
Veel succes.
Jan Konings

1 like

Bij een dorpje in de buurt parkeren is inderdaad heel handig. Het treinstation ligt in het centrum van Florence. Je kunt ook gratis parkeren bij Piazza Michelangelo

1 like

Op de Piazza Michelangelo kun je gratis parkeren. Het ligt ‘boven’ de stad aan de andere kant van de rivier, Het is een grote parkeerplaats waar ook de touringcarbussen staan en kraampjes met souvenirs, je gaat de trappen af vlak bij het standbeeld, als je beneden bent links, de eerste brug over en dan benje al in het centrum van Florence. Als je de stad gezien hebt en richting Boboli kasteel de Boboli-tuinen. Deze tuinen zijn speciaal aangelegd voor de Famiglia de Medici’ volgens Renaissance principes: geometrisch gesnoeide buxushagen afgewisseld met wildere bosjes steeneiken staan voor het contrast tussen cultuur en natuur. De vele fonteinen en aangelegde waterpartijen zorgen voor een aangename verkoeling.

1 like