Gevolgen voor toerisme door overlijden koning?

Ben ik weer… afdeling ingewikkelde vragen van een best wel gespannen reiziger…

Ik lees in het nieuws dat de koning ernstig ziek is en snel komt te overlijden en dat er dan een rouwperiode is van 90 dagen. Dat dit gevolgen heeft voor toerisme.

Wat is hiervan waar (sowieso niet te voorspellen wanneer de goede man komt te overlijden). Ik ga al best snel naar thailand . Is het dan écht zo dat het hele openbare leven plat ligt ? Dat je geen excursies meer kan boeken en zo.

Waar moet ik rekening mee houden ?

intussen lees ik dus dat het officieel is . Hij is overleden en er komt een periode van rouw. Ik lees 90 dagen tot een jaar ??? Wat moet ik mij daarbij voorstellen en welke gevolgen heeft dat voor mijn vakantie ?

Ik heb voor de zekerheid mijn reisverzekering aangevuld met annuleringsverzekering en ik wacht het wel even af.

Wanneer vertrek je juist? Het zou me straf lijken dat ze gans het openbaar leven plat gaan gooien. Dat kunnen de Thai financieel niet aan.

Je hoeft niet te vrezen dat het openbare leven volledig plat komt te liggen, dit is natuurlijk ook onmogelijk. Excursies kunnen gewoon geboekt worden. Wel verwacht ik komende tijd extreme drukte bij het Grand Palace, omdat het lichaam van de koning daar vanmiddag naar toe wordt gebracht.

Er is voor de Thaise bevolking een rouwperiode van 30 dagen afgekondigd met het verzoek om zwarte kleding te dragen. De vlaggen zullen 30 dagen half stok hangen en evenementen zijn afgelast voor de komende 30 dagen.
Van overheidsdienaren wordt wordt verwacht dat ze 1 jaar van rouw in acht nemen.


Thailand shuts down
It has been announced there will be a public display of respect and mourning in Thailand for thirty-days.
There will be no entertainment programs on radio or television. No music, no comedy and no soap series. Every Thai channel will broadcast royal daily news continuously.
All entertainment events have been cancelled for thirty-days. There will be no concerts, live music, stage shows or competitions.
Many nightclubs and go go bars have already closed down and will remain closed as a mark of respect.
Some bars have been told to close for three-days, others have been shut down for seven days.
More information will be shared as it becomes available.
*Source: http://pattayaone.news/en/entertainment-thailand-suspended-30-days/

****************************************************************************************************Onderstaand bericht is afkomstig van de NL Ambassade in Thailand:
Op 13 oktober 2016 is de koning van Thailand overleden. Er volgt een lange periode van rouw waarin veel sociale activiteiten zullen worden beperkt. Feestelijke activiteiten zullen in deze periode niet zijn toegestaan. Houd er rekening mee dat uitgaansgelegenheden voor een bepaalde periode worden gesloten.
Respecteer de lokale gebruiken en de beperkingen die door de autoriteiten aan het sociale leven worden opgelegd. Deze zullen strikt worden gehandhaafd. Vermijd kritische uitspraken of discussies over het Koningshuis.
Mogelijk worden extra veiligheidsmaatregelen getroffen. Zorg dat u zich altijd kunt identificeren.
Blijf op de hoogte van actuele ontwikkelingen via de lokale media. Volg de aanwijzingen van de lokale autoriteiten.
Met vriendelijke groet,
De Nederlandse Ambassade in Bangkok

1 like

Alle duiktrips zijn vanochtend gewoon verrtrokken en gaan ook de komende dagen gewoon door, evenals andere excursies. Grote evenementen zoals concertens gaan voorlopug niet door, voor waarschijnlijk 30 dagen. Momenteel zijn de bars etc. gesloten, maar a.s. maandag gaan ze hier weer open, kan in andere plaatsen iets anders zijn, maar niet veel.

Als toerist vanaf a.s. maandag merk je niets.

1 like

Uit Bangkok zelf komt dit nieuws;

Update; What we know so far about events in Bangkok | BK Magazine Online

De europese media maakt de mensen gek en sturen valse info de wereld in zonder degelijk te controleren wanneer het over Thailand gaat. De reisadviezen van bepaalde landen is gewoon lachenswaard, het is is europa of in de VS veel gevaarlijker dan hier. Maandag as is business as usual, wie zal anders de toren hoge huren en lonen betalen?De hoge vaste kosten?De thais zonder geld zetten?Niemand natuurlijk.
Enkel Grand Palace en een van de tempels zal de volgende 30 dagen enkel toegankelijk zijn voor de koninklijke familie,werd gisteren live op tv gezegd. Voor de rest opereert alles als gewoonlijk voor de toerist en zeker vanaf maandag.

Precies zoals eric zegt. Het leven gaat door, ondanks dat men in rouw is, en er moet gewerkt en geld verdiend worden.
Lees wel even dit bericht van de TAT door: http://www.tatnews.org/recommendations-regarding-mourning-period-for-his-majesty-king-bhumibol-adulyadej/

Je hoeft niet gespannen te zijn. Onze tours hier in Bangkok en bij al onze andere vestigingen gaan gewoon door, gisteren, vandaag en komende weken en maanden. Ook andere excursies vinden gewoon doorgang m.u.v. tours naar het Grand Palace.

Je hoeft zeker niet gespannen te zijn. Maar er is wel degelijk iets aan de hand, respecteer het land en de mensen nog meer als je normaal al zou doen. Vermijd alle discussies over politiek en het koningshuis. Zoalang je dit doet zal je een prima uitstekende vakantie hebben in Thailand.

Er zijn trouwens wel degelijk dingen die je als toerist zal merken in Thailand de komende tijd zo is bijvoorbeeld in Chiang Mai het Loy Kratong Festival afgelast. De locals zullen waarschijnlijk gewoon kratongs met een kaarsje erop weg laten driujven op de Ping rivier. Maar het bijhorende en beroemde Yi Peng Festival waar men de grote lampions of wensballonen op laat vindt dit jaar bijvoorbeeld geen doorgang. Ook is de nightbazaar en twee markten voorlopig gesloten.

Daarom staan er in dit topic ook geen links naar Europeese media.

Ook de nightbazaar in Chiang Mai mag inmiddels weer open…

Ik raad je aan om Richard Barrow te volgen, via Facebook danwel via Twitter. Dan blijf je zeker up-to-date m.b.t. de laatste ontwikkelingen:

https://twitter.com/RichardBarrow

Ook het het Yi Peng Lantern Festival gaat weer door echter zonder de muziek en andere optredens die er andere jaren altijd bij aanwezig waren.

http://www.chiangmaicitylife.com/.../governor-repeals.../

Ik vraag me af ofdat in december( Bangkok) de “koningsfeesten”,doorgaan?
Elk jaar was het een hele week gratis optredens en lichtshows ter ere van de koning zijn verjaardag.
Maar vermits de Zijne koninklijk hoogheid vredig is ingeslapen is er weinig reden om te feesten.

Daar heb ik verder nog niks over gehoord. Wellicht dat 5 december tot een public holiday uitgeroepen wordt, Bhumibol Day, net zoals ze Chulalongkorn Day hebben wat jaarlijks op 23 oktober is.

Is 23 oktober - Chulalongkorn Day - niet de datum waarop die koning indertijd overleden is?

Ja, klopt idd. Misschien dat 13 oktober dan wel uitgeroepen wordt tot Bhumibol Day, maar te vroeg om daar nu al wat over te zeggen. Ik heb verder ook nog niks gehoord/gelezen over 5 december…

De meest aanwezige vorm van de rouw duurde slechts tot 12 november. Van toeristen wordt niet verwacht dat zij rouwen – als ze de Thaise bevolking daar maar wél de kans toe geven.
Dit staat op https://www.reisverzekering.net/geen-significante-afname-vluchten-thailand-overlijden-koning/ :slight_smile:

:chin:Is er ook al iets bekend hoe het in april met het thai nieuwjaar gaat ?