(Geschiedenis)boeken over naoorlogs Japan

Laat ik maar de aftrap doen op dit subforum dan.

Wie kent er een boek over Japans recente geschiedenis na '45? Ik heb al veel gelezen over de oude geschiedenis van het middeleeuwse Shugunaat en de Meji periode, waarvan de laatste ik het boek van Ian Buruma heb aangedaan genaamd ‘De uitvinding van Japan’, die eigenlijk maar kort ingaat op de naoorlogse periode - hetgeen ik juist erg interessant vind!. Van de recente geschiedenis heb ik weinig kunnen vinden - zoals natuurlijk overal wel vaker met recente geschiedenis het geval is, behalve dan politieke- en sociaalmaatschappelijke prognoses voor de toekomst.

Het boek mag Engels zijn maar moet toch wel enigzins goed beoordeeld, authentiek of vooruitziend zijn en moet essentiële onderwerpen aansnijden.

Alvast bedankt!

Veel boeken over moderne Japanse geschiedenis beginnen bij de Meiji Restauratie in 1868, omdat toen de modernisering van Japan begon. Deze vond ik wel goed, beschrijft Japan van 1868-2000, hoewel ik niet alles heb gelezen: The Modern History of Japan: From Tokugawa Times to the Present, Andrew Gordon

Verder heb ik Japan’s Foreign Policy 1945-2003 gelezen, maar dat gaat echt puur over Japan’s internationale politieke beleid.

Dank je Nigo, het boek van Andrew Gordon was mij als opgevallen.
Het klopt wat jij zegt. Omdat de Contemporaine geschiedenis betreft Japan (Meiji Restauratie) veelal samengevoegd wordt met de Vroegmoderne geschiedenis, en de laatste veelal ook nog eens kort wordt belicht, zoek ik een boek dat meer ingaat op de later periode, oftewel de naoorlogse periode.

Kun jij toevallig zien in welke mate dit in het boek van Andrew Gordon aan bod komt? Ik zag al dat het een omvangrijker boek was (dan die van Buruma) maar ik kon geen table of contents vinden met een nummeropgave.

Je boekentip over het internationale beleid ga ik zeker ook onthouden (aangezien ik ook geïnteresseerd ben in subthema’s, ben nu een boek over de Yakuza aan het lezen), maar wil mij toch eerst richten op de algemene geschiedenis/ontwikkelingen.

Ik heb helaas slechts kopietjes van enkele hoofdstukken die ik tijdens mijn studie moest lezen gelezen. Ik heb nog gezocht of ik ergens de inhoudsopgave heb, maar niet kunnen vinden. Cambridge History of Japan is trouwens te downloaden in PDF (volgens mij niet legaal), het laatste deel gaat over de 20ste eeuw.

Helaas, in ieder geval bedankt voor het kijken en dank voor je boekentip, ik ga hem meteen opzoeken.

Gister trouwens nog een aardige film gezien over het na-oorlogse periode (eigenlijk ook voor), genaamd ‘Kabei: our mother’, mocht je interesse hebben.

Bedankt voor de filmtip! Ik heb wel andere films van deze regisseur gezien en die bevielen mij. Dus deze ga ik zeker bekijken.