Gele koorts vaccinatie voor 'ouderen'?

Ouder dan 60 jaar, dan is blijkbaar geen vaccinatie tegen Gele Koorts mogelijk.
Wie heeft dit eerder aan de hand gehad?

Wij gaan een Gele Koorts risicogebied bezoeken (Masai Mara) en lopen tegen dit probleem aan.
Ik hoor graag jouw ervaringen en/of tips.

Groetjes, Marie-Anne Verhoeven

Oh? Mijn moeder heeft hem gewoon gekregen 2 jaar geleden, ze was toen 62, geen problemen (bijwerkingen oid) van gehad ook voor zo ver ik weet

Daar (en ook op andere sites, maar dit is een erg betrouwbare) wordt het toch echt sterk afgeraden wegens de grote kans op ernstige bijwerkingen.

Indicaties

Het vaccin is aangewezen voor iedereen boven de negen maanden die reist naar gebieden met een potentieel infectiegevaar voor de reiziger (endemische gebieden) en naar gebieden waar men de vaccinatie verplicht stelt (in dat geval is er niet noodzakelijk infectiegevaar) (zie lcr-landenlijst of www.who.int/ith). Kinderen tussen zes en negen maanden kan men vaccineren bij zeer hoog risico (epidemie).
Contra-indicaties
Absolute contra-indicaties: kind onder de zes maanden (encefalitis); een ernstige allergische reactie na het eten van kippeneieren of na toediening van het gelekoortsvaccin (in dit geval kan bij hoog infectierisico een intracutane proefdosis worden toegediend, zie lcr-protocol Gele koorts); ernstige afweerstoornissen.

Relatieve contra-indicaties:

• zwangerschap (bij hoog risico moet dit theoretische risico worden afgewogen tegen het onbekende risico op bijwerkingen van het vaccin),
• kinderen tussen zes en negen maanden en personen ouder dan 60 jaar

.

Dat is wel erg slordig dan! We zijn bij Meditel geweest en die hebben daar dus niets over gezegd! Maar zoals gezegd gelukkig ook geen problemen door gehad.

oeps, mijn moeder heeft hem ook pas gehad…64 jaar…gelukkig geen bijwerkingen gehad…

Het is in elk geval spannend voor ons. Reis geboekt en geregeld en nu blijkt dit roet in het eten te gooien. Ongevaccineerd naar Kenia is geen optie vinden we.
Volgende week zullen we in het Havenziekenhuis in Rotterdam uitsluitsel krijgen (en liefst ook een vaccinatie)

Ik heb geen idee hoe groot de risico’s zijn, ben geen dokter of iets in die richting. Maar dat ze mensen hier niet goed over inlichten vind ik toch wel echt schandalig.

Misschien even ter geruststelling: voor Kenia is een gele koorts vaccinatie niet verplicht!

Neemt niet weg dat de informatie ierover slechts is geregeld.

Mocht je van Kenia naar Tanzania reizen, dan kan men er wel om vragen.

Probleem hiermee opgelost?

Veelplezier in ieder geval!

Groet,
Diani:vak02:

bij mijn weten is er géén gele koorts in geheel kenia
de laatste epedemie was eind 2010 in noord oeganda en sudan

neem in ieder geval voorzorg :
deet
klamboe
luchtig bedekkende kleding