Goedeavond,
Ik ben van plan om een paar maanden naar Montreal te gaan. Hoe zit het met het frans daar, is het verstaanbaar voor een Franstalige Europeaan of is het echt een totaal ander taaltje.
mvg
David
Goedeavond,
Ik ben van plan om een paar maanden naar Montreal te gaan. Hoe zit het met het frans daar, is het verstaanbaar voor een Franstalige Europeaan of is het echt een totaal ander taaltje.
mvg
David
Dag David,
Met Frans kan je er goed uit de voeten hoor. Veel is in het Frans geschreven en het is de enige officiele taal van Quebec. Echter wordt er veel het Joual gesproken in en rond Montreal. Dit valt een beetje te vergelijken met wat het Fries is voor een Nederlander. Je moet heel goed je best doen er iets van te maken en met vlagen zal je sommige dingen wel begrijpen. Gemakelijk is het echter niet.
Verder spreekt meer dan 80% van de bevolking van Quebec het Québécois Frans. Er zijn zeker wel verschillen met het Frans, maar dat is vergelijkbaar met de verschillen die bestaan tussen Brits Engels en Amerikaans. Zeer begrijpelijk dus voor de Frans sprekende Europeaan!
Groetjes,
Wouter v. Kuijk
Maar als ik daar heen ga om oa te werken en talencursus te doen, dan kom ik met mijn frans frans prima uit de voeten?
Jahoor dat lijkt mij geen enkel probleem. Misschien moet je een beetje wennen aan de verschillende accenten, maar het frans Frans blijft prima functioneel! Daar zou ik mij niet druk om maken.
Een talen cursus zou ik het beste daar ter plaatse doen eigenlijk…
Kijk bijvoorbeeld eens hier: Frans leren in Canada | Cursus Frans in Canada
Of doe er zelf een gratis cursus op internet gebaseerd op student for student methode. Je wordt dan door native speakers begeleid terwijl jij dan weer iemand anders kan helpen met bijv. zijn Engels… Als je dat leuk lijkt moet je mij maar even contacteren! Ik volg daar Spaans en ben zeer tevreden over de kwaliteit. Bovendien kan je er nog handige contacten opdoen ook.
Groetjes,
Wouter v. Kuijk
klinkt interessant. maar ben bang dat mijn engels schrijven niet ZO goed is dat ik andere mensen kan leren of is het laagdrempelig? . Ik ben aan het twijfelen tussen apple en studytravel mijn neiging gaat uit voor de laatste.
Het is zo laagdrempelig als je het zelf maakt. Je hoeft ook niemand te helpen. Het is geen plicht, het is een loyaliteitskwestie. Je kan zelf weten wie je helpt en wanneer. Of helemaal niet! Geen probleem. Het bestaat dan vooral uit het nakijken van schrijfopdrachten en die zijn over het algemeen laagdrempelig. Het is allemaal op vrijwillige basis dus!
Ik post je wel een link via een PB… neem gerust een kijkje. Mijn profiel zal ik ook wel doorsturen, dan is er tenmiste iemand die je “kent”, hoewel dat snel genoeg veranderd. De opdrachten Frans van de eerste (en tweede) cursus kan ik ook wel voor je nakijken. Zelf leer ik er Frans en Spaans…
Check je wereldwijzer-mail en zie maar wat je ermee doet.
Misschien tot spreeks!
Groetjes,
Wouter v. Kuijk
Maar met engels kom je ook al ver. Ik ben er vorig jaar tijdens mijn vakantie geweest, en spreek geen frans.
het gaat met juist om het frans, omdat ik dat graag wil leren
Heb ook een cursus Frans gedaan, in Quebec en mijn tante is Quebecoise, Ik vond dat er veel verschillen waren, voornamelijk in de uitspraak.