Fietsen in New York City: een hindernisbaan aan onveilige obstakels

Fietsend door New York City, een geweldige manier om de stad te ontdekken. Geen lange files of parkeerproblemen, en je ziet de stad ook echt in plaats van de muren van de ondergrondse rails. Maar is het veilig? Volgens Casey Neistat niet. Hij kreeg een boete omdat hij buiten het fietspad fietste, maar deed dit omdat de fietspaden niet veilig zijn. Casey heeft een YouTube filmpje geplaatst waarop te zien is dat hij een boete krijgt, en vervolgens laat hij op komische wijze zien hoe “veilig” het fietsen op het fietspad is.

Heeft iemand al eens fietsend New York City weten te doorkruisen? Werd je ook verhinderd door allerlei obstakels? Deel je ervaringen hieronder!

Fantastisch initiatief!
In Noord-Amerika worden fietsers inderdaad niet echt serieus genomen (op z’n zachtst gezegd). Ik fiets ook iedere dag naar werk, uit oud-Hollandse gewoonte, maar heb in de afgelopen maanden al wel 2 bijna-doodervaringen gehad. De plaatselijke redneck rockradio roept ook automobilisten op om ‘hun recht’ op de straat op te eisen en fietsers het leven onmogelijk te maken en sommigen luisteren daadwerkelijk naar die boodschap. In mijn stad zijn de fietspaden overigens alleen open van 1 mei tot 31 oktober, daarbuiten dienen ze als parkeerstroken (zelfs als er geen sneeuw ligt).

Ik vond het echt geniaal dat Casey dit allemaal filmde. Het is grappig want nu ik een Amerikaanse vriend van mij op bezoek heb in Nederland, is hij teruggekomen op zijn statements over fietsers op de weg. Hij is tenslotte nu ook fietser :stuck_out_tongue:

Wat ziek dat sommige automobilisten ook echt naar die oproep luisteren! Mij lijkt het verder vrij naar/lastig dat je voor de helft van het jaar je fiets niet kan gebruiken. Wordt je ook beboet als je in die maanden toch op de fiets de weg trotseert?

Er zijn maar 5 grote fietspaden in de stad, een paar kleintjes (strook van 30 cm in de goot), maar meestal niets. Als ze je willen bekeuren voor zoiets, moeten ze eerst fietspaden hebben. Het ergste dat ik ooit heb gehad is een waarschuwing nadat ik een stopbord heb genegeerd (doe ik iedere dag, nota bene de uitrit van het politiebureau, maar 1 keer wilden ze toch eens iets ervan zeggen).

Het is vooral de generatie die van pappa/mamma heeft leren autorijden die een gevaar op de weg is, het overgrote deel van de automobilisten heeft gelukkig gewoon gelest en hebben daarom geleerd dat je sowieso aan het kortste eind trekt als je een fietser of voetganger raakt (net als in Nederland). In de praktijk doet de politie niets om fietsers te helpen.

Afgelopen herfst heeft de stad een bijeenkomst gehouden om meningen te polsen voor plannen voor een grote fietsboulevard. Typisch ons stadsbestuur: het geboekte wijkcentrum had geen enkele faciliteit om fietsen te parkeren/op slot te zetten. Na grote weerstand van de lokale commercie die de parkeerplaatsen zag verdwijnen voor de klanten (met name cafés en restaurants, dus klanten MOGEN niet eens na afloop achter het stuur klimmen en sowieso lopen de twee grootste buslijnen door die straat) heeft de gemeente besloten de fietsboulevard naar een klein heuvelachtig wijkweggetje te verplaatsen. Weinig fietsers die daar een conditie voor zullen hebben, dus weggegooid geld!