Eventjes jullie kennis testen...

Bij de beroemde Vallei van Goreme ligt een oude onderaardse stad (holwoningen) waar eens 10.000 mensen gewoond hebben. Hoe heet deze stad?

Voor de liefhebbers… Wie heeft dit weleens bezocht en wat is je ervaring?

En en en…?? Heb ik em goed?? :stuck_out_tongue:

Ja ik ben er geweest, om handen en voeten door de gangen geweest!! Maar wat mooi, en hoe moeten de mensen daar geleeft hebben, ik wil er niet aan denken!!!
Maar hoe die stad heet, ik weet het niet meer(zeker) dus ik heb gestemt, maar bijna zeker fout!!

Een aanrader voor iedereen. Wij hebben al gezegt zeker een keer terug te willen naar dat gebied, omdat het zoooo mooi is, en je er niet uitgekeken raakt

Groetjes
Annemiek:wave:

Jaaa volgens mij had ik hem goed!! Want nu jij (annemiek) er ook op hebt gestemd, weet ik et zeker!
Lijkt me trouwens ook heel mooi om eens te zien! Ohw ik moet nog zoveel dingen zien in Turkije! Wil ook wel eens een tour maken door Turkije, gewoon zelf met de auto rondtrekken! Heb Pamukkale en Cappadocia ook nog helemaal niet gezien :frowning:

Liefs

Geinig even zo’n quizje.
Ben wel benieuwd of ik het goed had.
Zou vorige week eigenlijk met m’n vriend naar Kappadocië gaan, maar z’n baba kwam in het ziekenhuis terecht, dus moesten we in de buurt blijven.

Groetjes, Fransijn:TURKEY: :NETHERLAN

Wat is nou het juiste antwoord dan?? Ik ben heel benieuwd of ben ik nu zo ontzettend blond dat ik erover heen kijk??

Liefs Linda

Beste Turkije liefhebbers,

Voor het antwoord wacht ik nog even op meer reacties. Het enige wat ik vast verklap is dat het me toch wel een beetje tegenvalt van jullie als Turkije liefhebbers…:bored: :sad:

Xander

Haha xanderR Ik las het Zojuist in mijn leerboek… Stom zeg!

X

MMmm dan heb ik het ook vast fout, jammer!! Ik wacht in spanning af!!

Liefs Linda

Goed, er wordt niet veel meer gestemd zie ik.

Hier dan maar de uitslag:

  • Urgüp is een vrij groot “dorp” gelegen op ongeveer 10 kilometer afstand van de beroemde “Vallei van Goreme”, een goede uitgangspunt voor excursies naar de vulkaan “Erciyas Dagi”, maar dit is helaas niet de naam van de onderaardse stad.:no:

  • Göreme is natuurlijk wel erg voor de hand liggend, waar deze naam vandaan komt weet ik verder niet (waarschijnlijk ook een dorp), maar ook dit is niet het goede antwoord (sorry dames) .:no:

  • Pamukkale is bekend om de (witte) kalksteenterrassen,deze zijn ontstaan door verdamping van het water uit de bron van Pamukkale. Ook dit was niet het goede antwoord. :no:

  • Kaymakli is de onderaardse stad in/nabij de Vallei van Göreme. In de holwoningen, gebouwd vaak tegen of onder een heuvel/berg (turfsteeen), was het vaak heerlijk koel. Gefeliciteerd Bloem29 en Yolcu jullie hadden als enige het goede antwoord geraden. :yes:

Evenvoor de duidelijkheid, dit heb ik uit vroegere leerboeken, dus ben hier niet geweest en wist dit ook niet uit mijn hoofd.

Ik kwam dit ergens tegen, zo zou het er ongeveer uit moeten zien.

http://www.wereldwijzer.nl/img/kaymakli.jpg

Ja zo ziet het eruit!! Ik ben er echt geweest!! ZOOOOO MOOI!!!
En wat ik al zei, op sommige plekken moet je echt op handen en knieen door de gangen heen om naar een volgende ruimte te komen!!
Mensen verscholen zich in deze ruimten, en als de vijand kwam dan gingen ze een ‘verdieping’ lager, en sloten ze de gangen af me een hele grote molensteen. Dat alles alleen omdat zij christen waren en dat wilde blijven. Alles om het geloof te verspreiden!! Kan menig gelovige(ik inclusief) iets van leren hoor!!! Er was wel water voorziening, maar heeeeel beperkt(via een emmertje in een schacht), en voedsel was er ook maar mondjesmaat. Slapen enzo ging ook heeeeel primitief, alleen het geloof was belangrijk!

Nou jullie weten weer waar deze “flats” voor diende
:wave:
Annemiek

Niet geraden… ik wist het toevallig.Maar ook ik ben er nooit geweest… al staat het nu zeker op mn verlanglijstje! Misschien komende zomer…

Ja toen ik ging stemmen toen was ik met mijn muis de mogelijkheden aan het langs gaan en ineens bleek dat ik al gestemt had dus!! Ik wist dus ook dat ik het fout had, maar dat mag de pret van deze mooie omgeving niet drukken!!! Het is zeker de moeite waard Yolcu om daar komende zomer heen te gaan.
Wij gaan iig, zoals eerder gemeld, een keer terug…
:wave: