:dag:
Mijn naam is Ellis(51) en ik woon momenteel in Duitsland.Mijn partner(53) en ik willen emigreren naar Denemarken en wel naar Guldborgsund.
Onze plannen zijn we momenteel aan het uitwerken en ik ben van plan op korte termijn naar Denemarken te gaan voor een informatief weekje.Kijken naar huizen en werk zoeken,onze CV’s zijn al verzonden en we staan ook geregistreerd op Eures en Workindenmark.Ook hebben we ondertussen al 3x de emigratiebeurzen bezocht,oa van Placement en hebben we kontakt met mensen van de gemeente Guldborgsund.
We wonen nu in Duitsland omdat we allebei zonder werk kwamen te zitten,we zijn allebei internationaal chauffeurs,en mijn partner kon hier binnen 2 dagen weer aan het werk.We hebben Duitsland steeds als tussenstation beschouwd aangezien er brood op de plank moest komen hebben we hiervoor gekozen.
Ik heb zelf ook nog 3 jaar in canada gewoond en gewerkt en weet dus wat het inhoud om in het buitenland te wonen/werken.
En dankzij ons werk zijn we mensen die zich supersnel aan kunnen passen en snel beslissingen nemen.:wereld:
Ik heb me hier aangemeld zodat ik misschien tips en ideetjes van andere expats kan krijgen.:idea:
Hoi Ellis,welkom op wereldwijzer!
Als je gaat emigreren naar Denemarken heb je een EU-registratiebewijs nodig. Je moet dit binnen drie maanden aanvragen zodra je in Denemarken bent, bij de Statsforvaltningerne. Het aanvraagformulier moet je persoonlijk inleveren bij een Statsforvaltningskantoor. Je komt in aanmerking voor het registratiebewijs als je in Denemarken in loondienst gaat werken, als zelfstandig ondernemer aan de slag gaat, er diensten verleent of gedetacheerd bent, gepensioneerd bent of gaat studeren aan een door de Deense overheid goedgekeurde of gefinancierde onderwijsinstelling.
In alle gevallen moet je kunnen aantonen dat je in je eigen levensonderhoud kunt voorzien en ook dat je langer dan drie of zes maanden in Denemarken wilt blijven, bijvoorbeeld door de huur- of koopovereenkomst van je woning te laten zien of te bewijzen dat je kinderen zijn aangemeld bij een school of kinderopvang. Met je registratiebewijs moet je je melden bij de Borgerservice in je woongemeente om je in te schrijven in het bevolkingsregister, in het Deens het Folkeregistre.
Voor meer antwoorden op al je vragen,kan je een berichtje posten op het Denemarken Forum
Succ6 nog met jullie emigratie plannen,Ellis!
groet,georgessiam.