Ik ben Damaris Wattimena, 21 jaar en woonachtig in Drachten. Op dit moment ben ik vierdejaars studente aan Stenden Hogeschool te Leeuwarden. Ik zit in mijn laatste jaar van de opleiding Small Business & Retail Management en zal vanaf 1 september moeten afstuderen. Ik ben geintresseerd in buitenlandse stages, voornamelijk gericht op New York! Het lijkt me geweldig om hier ervaringen op te doen!
Hoi Damaris,
Welkom op wereldwijzer,
Stage lopen of afstuderen in Amerika klinkt interessant! Meesten zien zich zelf al stage lopen in beroemde steden als New York, Los Angeles of Chicago. Hier komt er wel een heleboel voorbereiding bij kijken, voordat je daadwerkelijk in Amerika aankomt en aan je stage begint.
Het belangrijkste hindernis voor het verkrijgen van een stage in Amerika is het verkrijgen van een visa hiervoor.
Er bestaan vijf soorten visa voor stagiairs in de VS:
B-1 visum voor (onderzoeks)stages op universiteiten, mits men geen loon ontvangt uit Amerika.
H-2B visum. Dit is een “Temporary Worker” visum.
H-3 visum. Dit is een “Trainee” visum.
J-1 visum. Dit is een “Foreign Exchange Visitor” visum.
Q-1 visum. Dit is een “International Cultural Exchange Visitor” visum.
Voordat het visum opgehaald kan worden bij de Amerikaanse consultaat in Amsterdam, heb je voor alle visa, behalve het B-1 visum, documenten nodig uit de VS. Voor een H-2B, H-3 of Q-1 visum moet het bedrijf waar je stage gaat lopen een aanvraag (I-129 formulier) indienen bij het Department of Homeland Security in de VS. Hierna geeft het Department of Homeland Security het stagebedrijf toestemming ja of nee. Dit kan 3 tot 4 maanden duren.
Voor het J-1 visum heb je een DS-2019 formulier nodig en dit is verkrijgbaar door een zogenaamde Sponsoring Organization*.
Indien je met vragen zit over stages in Amerika,dan kan je altijd een berichtje plaatsen in het subforum studie&stages Amerikaforum
Wens je nog veel suc6 toe voor de toekomst,Damaris!
Om dit welkomsberichtje af te sluiten nog een mooie foto van?..juist New York.

groet,georgessiam.