Helemaal vanuit Cambodja wil ik mij graag even voorstellen. Daniel de Gruiter uit Arnhem en ben in 2002 geemigreerd tijdens mijn studies naar China. Via China, Indonesie en Vietnam aangekomen in 2004 in Cambodja en daar nog altijd woonachtig. Recentelijk heb ik Anne-Jitske in Cambodja ontmoet nadat ik haar had uitgenodigt om over Cambodja te schrijven voor Wereldwijzer.nl.
Mijn ervaringen hier zijn ongekend en heb in het recentelijke verleden ook nog wel eens wat artikeltjes geschreven voor wereldwijzer.nl maar uiteindelijk is tijd een issue, zelfs hier! Als Indo zijnde is het leven in Cambodja aangenaam. Vaak wordt ik gezien als local, wat zijn pluspunten heeft. Sinds dit jaar ben ik eigenaar van een reisorganizatie, Lolei Travel, die de reis voor Anne Jitske gesponsord heeft ook. DIt is een grote uitdaging nartuurlijk. Ik heb reeds 11 jaar in de reiswereld gewerkt hier en ken Laos, Vietnam, Thailand en Cambodja op mijn duim, maar eigenaar zijn geeft een geheel andere dimensie aan werk. Nu ineens is de belastingdienst er (voor zover die mag bestaan hier), verzekeringen voor het bedrijf, en de immigratie politie voor werkvergunningen, etc.
Met een Cambodjaanse vrouw en 2 kinderen zijn we hier nu stevig gevestigd en zal het nog wel even duren voordat we verder kijken. Indonesie uiteindelijk is de bestemming. Wie weet waar jullie ons uiteindelijk vinden! Voorlopig in Indochina, met name in Siem Reap, Cambodja. Dus schrijf maar als je deze kant op komt, wellicht dat je een blokje kaas mee kunt nemen voor ons…
Hoi Daniel,welkom op wereldwijzer!
Sorry voor mijn laattijdig welkomstberichtje(pols gebroken)
Wonen en werken in het buitenland… Het is iets waar veel mensen van dromen, maar weinigen doen het ook echt.
Hoe ben je feitelijk op het idee gekomen om naar dit land te emigeren?
Zelf ben ik een verknokte Thailand liefhebber,wel al een paar keer de grens overgestoken via Si Saket richting Cambodja.
groet,georgessiam.
Bedankt voro je welkom bericht en hoop dat de pols goed heelt. Na mijn bezoek in 1995 aan Indoensie wist ik al zeker dat ik in het buitenland wilde wonen. Dat werd alleen nog maar stelliger vastgesteld nadat mijn MTS Bouwkunde diploma was behaald en ik 4 jaar lang een studie gevolgt had die ik niet leuk vond en te weinig avontuur bood. Toen naar Breda verhuisd en op de NHTV International Tourism Management gestudeerd. Na 2 jaar in Breda ben ik via de opleiding in China en Indonesie beland waarna ik direkt werk aangeboden kreeg in Cambodja. Dus na mijn diploma uitereiking in 2004 ben ik vertrokken. Cambodja was nooit een bestemming voor mij om te wonen maar de eerste mogelijkheden begonnen hier. Nadat het land begon te ontwikkelen in toerisme, en ik tourism consultant was, kreeg ik dus veel werk aangeboden bij organizaties en overheden. de VN, SNV en het Duitse GTZ boden goede banen aan war ik gene nee tegen kon zeggen gezien ik nog in het begin van mijn carriere stond en deze projecten goed stonden op het CV. Zodoende bleef ik in Cambodja, nu al weer 11 jaar.