We gaan in mei voor de vijfde keer naar Canada om een rondreis te maken. Dit keer gaan we vanaf Calgary en willen we tot Bella Coola rijden en weer terug, zuid heen en noord terug.
We hebben dit jaar een Fifth Wheel gehuurd (Truck met opleggertje) http://www.canadream.com/CanaDream2006/Motorhomes/STC.aspx
Heeft iemand ooit zo’n ding gehuurd? We zijn benieuwd of iemand er ervaring mee heeft.
Mijn naam is Wim Janssen en heb zes jaar in Canada gewoond. Ik kan dus zeggen dat ik met enige ervaring spreek.
Tijdens mijn verblijf had ik een fifth wheel, getrokken door een Chevy truck (diesel 8 cyl.).
Er zat op de achterwieloverbrenging een bijzondere reductie waardoor het brandstofgebruik binnen de perken bleef: 1:5 highway en 1:1 mountain. De benzine en diesel zijn ook niet meer goedkoop in Canada.:paranoid:
Aangezien jullie naar bergachtig gebied gaan is dit de eerste reden om GEEN 5th wheel te huren.:crybaby:
Een andere reden is dat een 5th wheel veelal wordt gebruikt voor lange tochten (maanden). Je staat dan veel stil. (Winnipeg-Tampa of Winnipeg-Arizona):unibrow:
Je verplaatst je met een fifth wheel nogal moeilijk in vergelijking met een motorhome (NL: camper). Bovendien is het soms een gehannes op campings om goed om je plek te komen, vooral in bosachtige omgeving (ervaring: Portage la Prairie, Manitoba).
De laatste reden zou kunnen zijn dat je toch wel wat ervaring moet hebben met een 5th wheel v.w.b. rijden, aan- en afkoppelen.
Let wel: ik wil je het plezier niet bederven en als je vindt dat je er een moet huren, ga vooral je gang. Het heeft iets romantisch.
Overigens de streek waar jullie naar toe gaan ken ik goed. Ik heb er met een watervliegtuig gevlogen om trackers naar het noorden te vliegen. Bella bella en Bella coola zijn TOPPIE, als je de muggen, black flies en de “no-see-ums” vergeet.
Hebben jullie nog meer vragen: stuur mij een bericht.
En mocht ik jullie niet meer op het net krijgen dan: Canada or BUST!!
sorry voor de late reactie, ben net terug.
Het was geweldig met de fifth wheel!!!
Dingetje was 15,5 meter in totaal en er zat een gloedjenieuwe (12 km) Ford F350 Superduty onder, met 365 pk. Zuipen als een ketter, maarja, dat wist ik. Ik kwam gemiddeld uit op 1:4, en dat over 4200 km. Maarja, PetroCanada moet ook leven he?