Ervaringen Daktenten

Wij willen een daktent (Maggiolina) aankopen, maar dit wordt ons door de garagist van Peugeot (we rijden met een Partner) ten stelligste afgeraden wegens gevaar voor schade dak en voorruit. Een professionele ombouwer van wagens zegt ons dan dat dit geen problemen kan opleveren (want bij stilstand kan het dak van een wagen een gewicht van 200 kg. aan)
Wie heeft er méér informatie (positiefof negatief) hieromtrent ???

Laat je iets weten

Hoi Sven,

Is het voor gebruik in Europa of daarbuiten?
zelf heb ik ruim 100.000 km met daktent op het vehikel over alle soorten wegen gereden in Afrika enZuid Amerika. Zonder enige schade aan dak of ruit.
Maar ik begrijp wel waarom de dealer bezorgd is. Het gaat nl om het afsteunen van de dragers op het dak. Dat moet zorgvuldig gedaan worden en bij verkeerde plaatsing kunnen zeker de ruit of de dakstijlen breken. Het gewicht van de tent is dan wel ruim onder de 200 kg maar of er 50 kg op je dak ligt tijdens een ritje over de Autobahn of een wasbordpiste in Soedan, dat maakt een erg groot verschil zoals je zult begrijpen. Weet niet of de Partner een dakgoot heeft, wat het beste zou zijn? Dan steun je de dragers af boven plaatsen waar "blik"is, dus niet boven de lijn waar een zijruit onder is. En nog beter is een dunne rails in de goot aan te brengen waarop de steunen vastgelast kunnen worden om t punt van gewicht te verspreiden.
Als er zoals bij veel moderne auto’s geen goot is en je verplicht bent de door de fabrikant aangewezen punten te gebruiken moet je er zelf met logisch verstand naar gaan kijken… Is het op punten in het dak waaronder de rollbar loopt of enkel het dunne dakwandje?

De daktent is inderdaad niet direct het probleem maar eerder het roofrack en hoe deze bevestigd wordt. Let ook op de stevigheid van het roofrack zelf. Bij 2 reizigers die we onderweg tegen kwamen is deze gewoon door midden gekrakt midden in de woestijn. Met als gevolg een flinke deuk in het dak (en een grote schadepost). :frowning: Zij hadden hun rek ook wel erg zwaar beladen. Een roofrack wil in de woestijn of op ruige pistes ook nog wel eens losschieten van een dakrand doordat de bouten los trillen.

Kortom zorg:

1. voor een stevige bevestiging
  2. belaad je roofrack niet te zwaar

Als je dit doet is een daktent geen probleem.

Groeten,
Andres en Marre

http://www.natuurlijkafrika.nl

Wij de firma TOPSLEEPER uit Vessem zijn de officiele importeur, dealer van de 4 merken: Maggiolina, Overland, Overcamp en Columbus van de Italiaanse fabriek AUTOHOME, sinds 1958.

Sinds 1958 worden daktenten op auto’s gemonteerd.

Wij monteren reeds jaren daktenten op allerlei auto’s op THULE dakdragers.

De Berlingo, Kangoo, Partner e.d. zijn zeer populaire auto’s voor een daktent, we hebben er dan ook al vele 10 tallen van voorzien.

In zijn algemeenheid geldt dat de stastische daklast (dit is als men stilstaat minimaal 5 x de dynamische daklast is, dit is de daklast zoals in uw instrutieboekje staat en dit is voor de Partner 100 kg rijdend en dus 500 kg stilstaand.

Uw partner is voorzien van 6 speciale bevestigings strips waar de dakdragers (die hiervoor speciaal zijn gemaakt) op bevestigd worden.

U hoeft zich dus totaal geen zorgen te maken dat dit niet kan.

Wij beschikken over een groot klant bestand met een Berlingo, Kangoo of Partner die graag de ervaringen (ook van bv. rijden in Maroko) met u willen delen.

Zie voor meer informatie www.TOPSLEEPER.nl of bel 0497 - 59 22 40

Ook wij van Daams 4x4 Service monteren regelmatig onze Hannibal daktenten op Berlingo’s, kangoo’s en Partners mbv van Thule dakdragers en dit levert geen enkel probleem op.
Bijvoorbeeld de Hannibal IMPI of ZULU zijn uitermate geschikt voor montage op dit type en worden natuurlijk gratis gemonteerd en geleverd met de 5 jaar Hannibal garantie.

Neem eens een kijkje op www.hannibal .co.za of www.daams4x4service.nl of kom langs bezoek in onze showroom in Bergeijk.
Wij adviseren U graag geheel vrijblijvend wat de mogelijkheden zijn.

Met vriendelijke groet Frank Daams

Hallo Sven,

Ik heb een oud model Maggiolina op mijn Peugeot partner zitten en jawel een flinke scheur in mijn voorruit, die er net een jaar geleden nieuw in is gezet:mad:. Ook is een van mijn torsieassen de derde week dat de tent op de auto zat gebroken:mad:. Iets dat volgens Peugeot niet of bijna niet voorkomt zelfs in de autosport niet war ze toch best regelmatig een jumpje maken. Nou kan het komen doordat er op mijn tent nog een zonnepaneel zit en het geheel daardoor zwaarder is. Het verbruik is ook veel hoger terwijl ik veel langzamer rijd wat weer scheelt wat bekeuringen betreft.
Ik heb wel extra stevige daksteunen op het dak zitten en daardoor andere bevestigingsbeugels moeten laten maken want de originele beugels waren te smal.
Ik hoop dat je hier iets aan hebt.

groetjes Annemiek

Hi Annemiek

Sven plaatste zijn vraag al ruim 7 jaar geleden en is al geen ww-lid meer… Wellicht heeft iemand anders desalniettemin iets aan jouw ervaring.

Het klopt dat een autodak veel meer gewicht aan kan zodra deze stilstaat, tot wel 300kg. Hetgeen op het kentekenbewijs staat is de maximale belasting tijdens het rijden. Deze waarde ligt vaak rond de 70kg. Het gewicht zal dus absoluut niet schadelijk zijn voor het autodak. Echter, bij het monteren van een daktent is het wel van belang dat je deze dusdanig positioneert, dat de achterklep niet tegen de daktent aan klapt bij het openen. Dan ben je namelijk aan een nieuwe achterruit toe.

Meer veelgestelde vragen omtrent een daktent kun je vinden op onze website onder FAQ

Ik hoop dat ik je vraag hiermee beantwoord heb!

Met vriendelijke groet,
Huureendaktent.nu