Emigreren en dubbele nationaliteit

Hallo,

Mijn vrouw en ik zijn gek op Canada. Zij is er geboren, uit Nederlandse ouders, en op haar 5e is haar moeder met haar terug gekomen naar Nederland. Haar vader woont er nog.

We zijn er een paar keer geweest samen, en we zijn er toch wel achter dat Nederland het toch niet helemaal is voor ons. We zijn dus onze opties aan het bekijken om evt. te emigreren. Uiteraard kwam Canada aan bod, maar zaken als afstand en familiebanden e.d. spelen ook mee. Toen we eens bij een vriendin in Zweden gingen kijken, werden we daar ook verliefd op het land…
Da’s mooi, dachten we. Klein Canada. Relatief dichtbij familie.

Toen werd onze zoon geboren, begin juli dit jaar. Als trotse pappa ging ik hem aangeven bij de gemeente natuurlijk. Daar vertelde de baliemedewerkster mij dat mijn zoon automatisch beide nationaliteiten meekreeg van zijn moeder.
HO… WACHT… STOP… REWIND…
U wilt dus zeggen dat mijn vrouw een dubbele nationaliteit heeft? (dat was dus nieuw voor mij)
U wilt dus zeggen dat mijn zoon nu OOK een dubbele nationaliteit heeft? (ook die zag ik dus even niet aankomen)

Achteraf gezien (na een korte verdieping in de materie) natuurlijk heel logisch. Mijn vrouw is geboren op Canadees grondgebied, en heeft daarom dus automatisch de Canadese nationaliteit gekregen. Haar ouders waren Nederlands, dus heeft ze ook de Nederlandse nationaliteit. Daar hebben wij beide echter nooooit bij stilgestaan. Ook niet toen we i.v.m. ons trouwen in 2007 haar Canadese geboorteakte moesten laten vastleggen in Den Haag enz.

Tot zo ver de inleiding. Nu de vragen.

Wij zijn nu natuurlijk heel erg benieuwd wat dit betekent voor onze evt. emigratieplannen.
Canada lijkt nu sowieso toch ineens een stuk makkelijker dan Zweden, ondanks de afstand en de familiebanden.

Zover ik het begrijp, hoeven mijn vrouw en mijn zoon helemaal niets aan te vragen als zij naar Canada willen, want volgens mij zijn zij gewoon Canadian Citizens. Bij wijze van spreke alleen even een adreswijziging doorgeven aan de gemeente misschien.
Is dat inderdaad zo? En wat betekent dit voor mij, een ‘pure’ Nederlander? Ik ben in feite met een Canadese getrouwd. Of toch niet?
Is er iemand op dit forum met verstand en/of ervaring met emigreren naar Canada, of iemand die deze situatie kent, die ons kan uitleggen wat onze opties zijn?

Volgens mij kunnen wij ook Canadese paspoorten aanvragen voor mijn vrouw en mijn zoon. Zou dat makkelijk zijn als we weer eens op vakantie of familiebezoek gaan daar? Of roept dat juist alleen maar vragen op bij de douane?

Ik hoop dat er iemand is die dit leest en ons een beetje op weg kan helpen met onze mogelijkheden… Mocht er meer informatie nodig zijn hoor ik het ook graag.

Alvast bedankt in elk geval.

Ralph

Voor jouw vrouw en kind is het inderdaad heel makkelijk: voorbereidingen treffen in Canada, uitschrijven uit de gemeentelijke basisadministratie als inwonenden in Nederland (beter is dit om dit een paar maanden te doen na aankomst in Canada, bijvoorbeeld in verband met zorgverzekeringen overzetten). Om voor hen de aankomst in Canada aan de grens een fractie makkelijker te laten verlopen, is een Canadees paspoort aanvragen wel een pluspunt.

En dan nu jouw deel: iets gecompliceerder, maar niet onmogelijk. Tussen de regels door lees ik dat jullie al jaren een relatie hebben en hebben samengewoond. Je kunt door je vrouw gesponsord worden voor een permanente verblijfsvergunning (Permanent Residency - Family Sponsorship: spouses). Ik denk dat jullie de beste kansen maken om dit via outland te doen, dus vanuit Nederland. (Het is ook mogelijk om het vanuit Canada te doen, maar je vrouw moet dan al een goede baan daar hebben om financieel garant voor je te staan en je te kunnen onderhouden terwijl je minimaal een maand of 8 thuis op de bank op een uitslag wacht.)

Voordat jullie dit alles starten, is het geen enkel probleem om eens een vakantie te plannen om de familie daar eens op te zoeken en rond te kijken naar wat mogelijkheden voor jullie zouden kunnen zijn om daar te vestigen. Sterker nog: dit raad ik van harte aan! Kijken of jullie je goed voelen bij Canada, alvast scouten naar mogelijke steden/buurten om te wonen, misschien zelfs al rond te kijken naar potentiële werkgevers, etc.

Veel succes!

Beste Jurjen,

Heel erg bedankt voor je antwoord!
Zodra ik even wat meer tijd heb zal ik wat meer inhoudelijk reageren.

Met vriendelijke groet,

Ralph