Eindelijk

Eindelijk ,na 64 jaar wachten, is er een excuus gekomen van Nederland, voor het bloedbad in 1947 in het dorp Rawagede op Java. De Nederlandse Ambassadeur in Indonesie Dhr Tjeerd de Zwaan, gaf het excuus namens Nl.
Ook wordt er een bedrag van Euro 20.000,- uitbetaald aan de weduwen en nabestaanden?? kinderen van de slachtoffers.
Als je dit ziet ben je er niet trots op Nederlandse te zijn.!

Paulana

Inderdaad komt het excuus (Wiedergutmachung) wel erg laat na het bloedbad van Rawagede maar als Nederlander ben ik wel blij dat het uiteindelijk ervan is gekomen al is het min of meer afgedwongen.
De 93-jarige Anti Rukiyah, een van de weduwen, zei tegen het Franse persbureau AFP opgelucht te zijn over de excuses. ,Aan de andere kant gebeurde het zo lang geleden, het maakt niet zo veel meer uit. Zolang ik genoeg eten heb en mijn kinderen gelukkig zijn, ben ik ook gelukkig’', zei Rukiyah.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Bloedbad_van_Rawagede
Het optreden van de Nederlandse militairen o.l.v. een majoor werd door de Verenigde Naties in 1948 “opzettelijk en meedogenloos” genoemd.
Ben benieuw of Indonesië ook excuses aan gaat bieden over het bloedbad dat is aangericht onder 3300 Nederlanders en Indo-Europeanen in 1945 tot begin 1946 door pemoeda’s in Surabaya. De zogenaamde Bersiap periode.
*Op “Bloedige maandag”, 15 oktober 1945 worden 3.300 Nederlandse mannen en jongens uit hun huizen gehaald en weggebracht. Deels naar de Simpangclub, deels direct naar de Werfstraat- en de Boeboetangevangenis. *

*De moordpartijen worden in de hand gewerkt door de fel propagandistische radiotoespraken van Boeng Tomo (Soetomo), een radicale en fanatieke revolutionaire leider en K’tut Tantri, de Brits-Amerikaanse kunstenares Muriel Pearson met de bijnaam Soerabaja Sue, van de zender “Radio Pemberontak”. Zij roepen openlijk op tot het "uitroeien van alle Belanda’s (Nederlanders) en alle Anjing Belanda’s (de honden van de Nederlanders), waarmee de Indo-Europeanen worden bedoeld. *
Bron: Astaga.nl.
Zouden de nabestaanden, als ze er al nog zijn, met de hulp van een Indonesische advocaat een rechtszaak aangespannen krijgen en een eventuele schadevergoeding uitkeren? Die kans is te verwaarlozen, degene die ervoor verantwoordelijk was is later uitgeroepen tot held der natie. Dat was Sutomo (Pak Tomo).
Tijdens elke oorlog zijn er misdaden gepleegd en worden nog steeds gepleegd, de lijst is lang. Duitsland, Nederlands-Indië, Vietnam, Bosnië, Rwanda, de Golf, Irak, etc. etc…
Gelukkig worden de oorlogsmisdadigers tegenwoordig veel sneller voor het Internationaal Gerechtshof gedaagd.