Ik volg dit forum al een tijdje en aangezien ik nu zelf besloten heb om Parijs te bezoeken ga ik jullie maar eens om wat tips vragen. Ik in de herfstvakantie voor 4 dagen naar Parijs met het vliegtuig en land in Orly. Nu heb ik gelezen dat de Orlybus een zeer goede manier is om naar het centrum te komen. Ik vraag me alleen af of het vervoer echt zo makkelijk is? Ik zie namelijk nergens opstap plaatsen op het Orly vliegveld of bij het plein waar je wordt afgezet. Kunnen jullie me van die informatie voorzien?
Ik zit voor 3 nachten in Hotel Pacific : 70 Rue Du Chateau D’eau. Het hotel scoort niet erg goed maar wat me is opgevallen is dat het vooral slecht scoort voor de renovatie. Daarna alleen maar goede recensies. Ik neem de gok met mijn vriendin want tja we zijn daar toch amper.
Verder zijn we van plan om een dagje te gaan winkelen en een dagje te spenderen aan bezienswaardigheden. Wat we de andere 2 dagen gaan doen is nog even een vraag. Hebben jullie tips wat makkelijk vanaf die plaats te doen is?
Eigenlijk is alles “makkelijk” te bereiken in Parijs! Ze beschikken over een uitstekend metro netwerk. Is je Frans een beetje oke? Neem eens een kijk op de site van de ratp. Daar staat oa de metro kaart.
Parijs heeft genoeg bezienswaardigheden. Tuurlijk de bekenden. Maar ook minder bekent. Neem bijv eens eens een straatje achter een bekende straat, snuif de Franse sferen op! Ook vind ik de catacombes heel interessant. Ook makkelijk bereikbaar met metro.
Tipje, koop geen toeristen ov kaart. Deze is veel duurder! Koop gewoon een dagkaart in de kaart automaat met 1 of 2 zones.
Over Orly kan ik je helaas niets vertellen, ik reis altijd per Thalys.
Bedankt voor je antwoord! Ja ik hoorde inderdaad dat de metro ideaal is. 1.70 per ritje is niks. Het voordeel is wel voor ons dat wij ongeveer een half uur lopen van de notre dame zitten en van de winkels ook een kwartiertje (o.a. Rue de Rivoli en Galaries Lafayette) dus veel met de metro hoef ik op zich ook niet te reizen. Beetje lopen is goed voor het cultuur snuiven haha. Mijn frans is waardeloos en zou me er niet zo mee kunnen redden… is het engels zo slecht daar?
als je op deze link klikt wijst de weg zich vanzelf met de Orlybus naar Parijs centrum De Bus stopt op Place Denfert-Rochereau waar je de metro kunt pakken. Rechtstreekse verbinding naar je hotel, Lijn 4 (richting Port de Clignacourt) en uitstappen bij station Château d’Eau.
Een metrokaartje kun je beter per 10 stuks kopen (carnet). Losse kaartjes kosten tegenwoordig al € 1,80, een carnet van 10 kaartjes kost € 14,10
Je kunt ze in elk metrostation kopen en ze zijn ook geldig voor de normale stadsbus.
Als je graag wil lopen, heb ik nog een aantal leuke (en gratis te downloaden) wandelingen op de site staan, zie ‘Wandelen in Parijs’. Daarnaast is daar ook veel informatie te vinden over de stad en zijn monumenten.
Als je gaat winkelen, vergeet dan niet het dakterras van Lafayette Coupole (Boulevard Haussmann) te bezoeken, met de roltrappen helemaal naar boven en genieten van het mooie uitzicht.
By the way, je kunt de op de meeste plekken ook in het Engels redden, iets wat je vroeger wel kon vergeten.
Van die bus was ik inderdaad op de hoogte alleen ik heb geen flauw idee waar de opstapplaatsen zijn hiervan. Het plein is namelijk vrij groot en hetzelfde geldt als het vliegveld vandaar mijn vraag.
Wandelen in de stad is zeker aan te raden! Je kan daar met je Engels redelijk verstaanbaar maken hoor. Maar houd er ook rekening mee dat merendeel geen woord Engels verstaat en spreekt! Vreemd idd, ik sta er ook elke keer weer van te kijken.
Ik doelde ook met “hoe is je Frans” qua website ratp. Daar kun je neuzen op metro kaarten en ritten. Maar je hoeft er geen hoog niveau Frans voor te kunnen.
Ik kan je aanraden om een fietstour te doen als het je eerste keer in Parijs is. Ik vond dat echt een geweldige ervaring.
Je leert de stad in een korte tijd goed kennen. Voor als je interesse hebt, ik heb mijn tour geboekt bij Baja Bikes.