Eerst werk of eerst een baan?

Hallo allemaal,

ik zoek wat praktische tips.
Ik ben van plan om met mijn partner over een tijdje naar de Eifel te emigreren. Wij zijn nu nog fanatiek Duits aan het studeren en lichte voorbereidingen aan het treffen, maar hopelijk kunnen we dit in 5 jaar voor elkaar krijgen.

Waar ik vooral tegen aan loop is het volgende; als je solliciteert in Duitsland, verwachten ze dat je niet ver daarvandaan woont. Echter, als eerst een huis huurt/ koopt, verwacht men dat je werk aldaar hebt. Wat is het handigst om te doen?
Overigens; ik werk momenteel als papier restaurator. Dat is wellicht een niet meest gebruikelijk beroep. Daarnaast probeer ik mijn eigen bedrijf op te zetten, maar ben net begonnen, dus kan er nog niet veel over zeggen. Maakt het in Duitsland heel veel uit welke diploma’s je hebt? Ik ben uiteraard bereid om alles aan te pakken.

Alvast bedankt voor de tips!

Paul

Hoi Paul,
Heel verstandig om alvast Duits te leren. Dit zal je kansen op het vinden van een baan vergroten. Wil je graag binnen je vakgebied werkzaam blijven als papierrestaurator? Zo niet, en als je bereid bent om in Berlijn te beginnen dan is er de Facebook pagina “Banen voor Nederlanders in Berlijn”. Mijn allereerste baan in Duitsland heb ik trouwens gekregen via Careertrotter toen ik nog in NL woonde. Wat je ook kan doen is een zoekopdracht via LinkedIn aan te maken. Succes.

Tja, als je dit schrijft:** Ik ben van plan om met mijn partner over een tijdje naar de Eifel te emigreren** , lijkt Berlijn niet de eerste keuze, om het maar voorzichtig te zeggen.
Het is dat voor ons de Eifel te weinig vlak is anders waren we daar terecht gekomen, nu een stuk noordelijker in DLD.
Zorg wel dat je mooie foto’s laat maken want men verwacht bij je sollicitatie wel een foto.
En boven de posting had zeker moeten staan: eerst werk of eerst een huis?
Succes,
Willem

Hallo Willem,

ja de titel is fout, dat zag ik achteraf, maar weet niet hoe dat gecorrigeerd moet worden.

Eifel heeft de voorkeur, maar Berlijn is zeker ook een optie. We houden het allemaal in de gaten.