Eéntonig bier uit Zuid-Korea

Smaken verschillen maar Zuid-Koreaans bier staat niet bekend als premium. Twee grote brouwerijen domineren de biermarkt in Zuid-Korea, waardoor kleinere spelers nauwelijks vuist kunnen maken. Bier uit Noord-Korea is zelfs lekkerder dan die uit Zuid-Korea (hardnekkig gerucht: ook de vrouwen in het Noorden zijn knapper…). Herkenbaar?

Meer via Fiery food, boring beer | The Economist

Ik kan me hier wel in vinden, buiten Hite en Cass zie je alleen importbieren. Overigens zit er naar mijn idee wel een duidelijk verschil tussen die twee, Cass heeft iets zoetigs wat mij nogal tegen staat, terwijl Hite gewoon een heel neutraal fris doordrinkbiertje is. Niet slecht, maar ook zeker niet bijzonder. Ik kan me ook niet herinneren ooit in een winkel ander Koreaans bier gezien te hebben, anders had ik dat zeker geprobeerd.

Noord-Koreaans bier is (hetgeen de toeristen te drinken krijgen tenminste) dan inderdaad meestal een stuk smakelijker. Met de nadruk op meestal, het Ryongsong bier wat o.a. door Air Koryo wordt geschonken is knap ranzig. Maar Taedonggang, het meest bekende merk, is een zeer smakelijk biertje dat de strijd met de Europese merken echt niet hoeft te schuwen. Maar daarnaast zijn er ook nog diverse microbreweries bij hotels en bars, veelal failliete kleine Engelse of Duitse brouwerijtjes die zijn overgenomen, daarmee vergeleken is elk gewoon pilsje maar smaakloos slootwater.

Wat betreft de vrouwen, ik hou het maar heel veilig op een gelijkspel :biggrin:

0-0? Ben nu wel heel benieuwd naar Noord-Koreaans bier! Heb je dat toevallig ooit gesignaleerd buiten Noord-Korea?