Eén Alarmnummer Voor Heel €uropa

L.S.

Stel U bent op vakantie in Griekenland, Spanje, Portugal, Zweden, Malta, Italie, of in een ander €U-land op vakantie en er doet zich een accute, ernstige
NOODSITUATIE
voor. Paniek alom etc. een hoop mensen met een mobiele telefoon etc. maar welk nummer dan te bellen???

Welk telefoonnummer dan te bellen voor accute, (hope(n)lijk) adequate hulp? Er is één telefoonnummer dat overal werkt in zo’n zeer ernstig geval. …

Met andere woorden: wat is ENIGE en algemeen aanvaarde €uropese Alarm Nummer, dat U vanuit ieder EU-land kunt/moet bellen in geval van
ERNSTIGE, ACCUTE noodgevallen.

Helaas gebruiken sommige domme toeristen dat in sommige landen ook voor auto-pech en zo, en dat is echt niet de bedoeling.(wat U roept politie, ambulance, brandweer op voor een nòòdgeval)

Het telefoonnummer is uitsluitend voor , deze keer in kleine letters:
noodgevallen

Maar weet U zeker welk tel. U , in het buitenland zijnde , dan bellen moet…? Zo ja of…zo neen: eerst stemmen!

Stem nu eerst en geef s.v.p. Uw motivatie waarom Uw keuze de juiste.

Distinti Saluti
Arturo
P.S.

  1. Volgens mij zou het te overwegen zijn op ALLE €U-landen-rubrieken, en niet alleen in de Italie-rubriek, deze poll te plaatsen:
    kan mensenlevens redden.
  2. Dat ene telefoonnummer is volgens EU-wet wettelijk verplicht in àlle EU-landen.

L.S.

Nu zie ik dat reeds 39 gasten deze poll gelezen hebben, maar… gasten kunnen niet stemmen en …:

Daar het vooral mijn bedoeling was wat aandacht voor dat ENE nummer te wekken en in een ieders geheugen te prenten, schiet ik mijn doel voorbij…als ik dat ENE nummer hier niet helder en duidelijk vermeld.

Volgens een onderzoek bleek slechts 20% van de Europese burgers te weten dat er één telefoonnummer is voor de hele EU.
Slechts drie of vier landen binnen de EU, o.a. Nederland bravo!, hebben tot nu toe van dat ene nummer OOK hun nationale nummer gemaakt!!!

Het juiste antwoord is: In de hele EU-25+ belle men simpel:

112

Ik herhaal : een, een, twee.

Ook in bijv. Italie.

Daar iedere Nederland(st)er wel een beetje Engels verstaat citeer ik even de Engelse handleiding , de Engelse en wel hierom: … in accute noodsituaties in het Europa van de vele talen is de rijke diversiteit van de talen soms een probleem …!

Iedere hulpverlen(st)er achter een 112 nummer verstaat MEESTAL wel ENGELS, tegenwoordig ook in Frankrijk…

112

(Ook in Italia belle men dus in LEVEN(s)bedreigende situaties gewoon 112)

Iedere Engelse leraar op mavo, havo, vwo, lts zou m.i. de volgende tekst moeten behandelen:

"Using 112
When to call the 112 ?

Call the 112 only in real life-threatening emergencies like:

Serious medical problems (unconscious person, important injuries, chest pain, seizure, bleeding)
Any type of fire (house, car, business)
Life-threatening situations (crimes, fights, people with weapons, robbery in progress, etc)

Do NOT call the 112 :

To test your mobile phone - you may block a real life-threatening emergency call
To laugh at the operators or to just hang up - respect operators who work under stress to help save lives, do not block real emergency calls by blocking lines.
For non life-threatening emergencies or non-emergencies like property damage accidents, break-in to vehicles, theft of property, vandalism - especially when the suspect is gone - cars blocking the street. Call directly the local police.
However - when in doubt, dial it out - 112. You could save someone’s life !

Stay calm Stay safe - avoid having an accident yourself.

What to say ?
Where is the assistance needed (Location)
Your name and telephone number
What happened (nature of the emergency) and if it is happening now
Who needs help or is involved and how many (victims, suspects, etc.)
Why is the emergency happening (i.e. depression) and obstacles to the arrival of emergency services
Are weapons involved ? (knives, hand-guns, automatic weapons)
Stay calm

Wait for instructions
And follow them carefully - your assistance could mean the difference between life, death or serious injury

Do not hang up until the operator tells you to !

Be prepared

To launch a 112 call - observe and exercise mentally
Get training in your company or in the context of your community as a first aid helper or as a first responder - you will be able to help yourself and your neighbors
And remember - prevention is always better and more efficient"

bron:
European Emergency Number Association (ook goed voor eventuele klachter over 112 in de EU25+)

http://www.eena.org

Regards, mi scusi:
Distinti SALUTI.

Arturo

BTW… 118 belt men voor nummerinformatie door geheel europa, dus bevoorbeeld als u het nummer van de dichtsbijzijnde garage wilt weten! :smiley:

Originally posted by flamenco@04-02-2005, 17:37:51
BTW… 118 belt men voor nummerinformatie door geheel europa, dus bevoorbeeld als u het nummer van de dichtsbijzijnde garage wilt weten! :smiley:

Caro Flamenco,

Vooraf:bedankt voor Uw reactie!

Maar … als mensen in bijv. Toscane ,Italia, 118 bellen, krijgen ze uitsluitend…bedrijven/organisaties aan de telefoon die zieken-transporten (vaak per ambulance) verzorgen.

Neen, ik herhaal NEEN ,118 is dus geen Europees Nummer voor :“nummerinformatie door geheel Europa,”

Mag ik vragen waar U deze m.i. volstrekt verkeerde informatie gevonden hebt?

Maar nogmaals : Bedankt, (en ik meen dit serieus hoor) voor Uw reactie.

Distinti Saluti
Arturo
**
P.S.
118 in Toscana uitsluitend voor ambulance**

L.S.

Een vraag:

In mijn gsm zit een SIM-kaartje van een Italiaanse telefoonmaatschappij en als ik 112 bel krijg ik de Italiaanse alarmdienst, zo ook als je een telefooncel etc. in Italie gebruikt.

Maar wat gebeurt er als je in Italie bent en in je gsm zit een SIM-kaartje van een Nederlandse telefoonmaatschappij en je belt dan
112…?

Krijg je dan de Nederlandse alarmdienst of de Italiaanse ?


In ver-band (…) met het feit dat slechts 20% van de Nederlanders het juiste antwoord weet, geef ik hier het antwoord<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<.
met 112 roept U, verblijvende in Italie, de Italiaanse alrmcentrale op. Die onmiddellijk uw positie (tot op de meter) bepaald én vast legt… Bel dus nòòit voor de grap 112…! Ze weten U ook in dat (domme) geval U te vinden. En dan verandert de gratis noodhulp in een zeer lange rekening…, ook te betalen via Nederlandse rechters)

L.S.

Even een overzichtje van de ITALIAANSE alarmnummers.

Het kan vertraging van hulp bij een ongelijk voorkomen. Eveneens kan voorkomen worden dat U een ambulancedienst lastig valt met vragen over autonummers of zo! :wink:

Italië is dus , net als allle EU-landen, aangesloten op
het €uropese alarmnummer 112.

Dit nummer bel je als je (of iemand anders) in nood verkeert.

Attentie: Als je belt vanuit Italië, wordt er opgenomen door een Italiaans sprekende operator.
Indien U geen Italiaans spreekt/verstaat, onderbreek zijn/haar verhaal waar U niets van verstaat en zeg dan gewoon in het Engels wie U bent, wat uw tel. nr is en wat er aan de hand is:
iedere 112-operator in de EU verstaat Engels.

Hang pas op of verbreek de verbinding pas als de operator daarom vraagt.

Weet U niet waar U bent? Geen nood, door middel van signaal-peiling van Uw 112 signaal, kan hij/zij direkt (!!) zeer precies Uw geografische postie bepalen.

Nààst dit €uropese alarmnummer 112 kent Italië ook nog
3 nationale alarmnummers, dat zijn:

  • Politie ( Carabinieri): 113

  • Brandweer (Vigili del Fuoco): 115

  • Ambulance: 118 :wink:

En nou ik toch met Italiaanse nummers bezig ben:
Pechdienst van ACI (zeg maar de Italiaanse ANWB) : 116

Hope(n)lijk hebt U die nummers nooit nodig.

Maar het €uropese alarmnummer 112 in het geheugen van Uw gsm stoppen kan geen kwaad.

Bij paniek weet vaak geen mens het juiste nummer en …
…slechts 20% van alle Europese burgers weet dat er voor de hele EU één nummer is voor noodsituaties:

112 dus.
Grazie!

Distinti Saluti
Arturo

L.S.

Mi scusi (neemt u mij niet kwalijk), maar het nummer 112 blijft mij verbazen.

Stel U bent op Malta, Cyprus, Finland, Portugal of in de bossen van Toscane verdwaald. U bent zo erg ver weg van de bewoonde wereld dat ook uw mobieltje geen signaal kan ontvangen en U dus niet kunt telefoneren.

Kunt U dan 112 bellen?

Mijn verstand zegt: “Neen, dat kan niet”

Maar een technische vriend zegt:
"Ja, ook als je gsm aan geeft geen signalen te ontvangen, (en je dus geen verbinding kunt maken om via je telefoon te spreken , kun je het S.O.S. signaal uitzenden van je gsm door simpel 112 te toetsen (en te bevestigen) en je moet dat dan , ook zonder dat iemand reageert, dat meerdere malen per dag doen. Ze kunnen dan je positie bepalen tot op de centimeter.

Maar mij verbaast nog iets anders.

Dat je bij een tegoed/credito van nul, nul toch nog 112 kunt bellen verbaast mij niet, maar dat er zelfs bij een lege batterij een oplossing is, dat had ik nou echt niet verwacht.

Weet U wat U moet doen in een noodsituatie en Uw gsm-batterij is leeg?

Al twee keer is een verdwaalde ski-er het leven gered door dat ie , miracolo, plots wist wat, na 48 uur uur in('s nachts ònder) de sneeuw vast te hebben gezeten, te doen met z’n lege batterij van z’n gsm-metje.

Weet U het ook?

Originally posted by Arturo@04-02-2005, 20:06:38
**

Mag ik vragen waar U deze m.i. volstrekt verkeerde informatie gevonden hebt?

**

BT (engeland) telefoonboek.

Schijnt nieuwe Europeese regel te zijn… schijnbaar lopen ze in Italie nog een beetje achter??

Originally posted by flamenco+07-02-2005, 09:30:13–></span><table border=‘0’ align=‘center’ width=‘95%’ cellpadding=‘3’ cellspacing=‘1’><tr><td>QUOTE (flamenco @ 07-02-2005, 09:30:13)</td></tr><tr><td id=‘QUOTE’> <!–QuoteBegin–Arturo@04-02-2005, 20:06:38
**

Mag ik vragen waar U deze m.i. volstrekt verkeerde informatie gevonden hebt?

**

BT (engeland) telefoonboek.

Schijnt nieuwe Europeese regel te zijn… schijnbaar lopen ze in Italie nog een beetje achter?? **
[/quote]

Caro Flemenco,

Zou het ook mogelijk zijn dat dat (Engeland) telefoonboek verouderd is?

Maar ik denk dat U zich vergist, zie info over 118 in de U.K.

http://www.thebigproject.co.uk/118/

http://www.118tracker.com/118-providers.shtml

Kindly regards,
Arturo
P.S.
Het tel. nr. 118 , waarmee je in Italie de ambulance oproept en in bijv. Zwitserland de brandweer…, ik zeg dat 118 nummer
bestaat in Engeland m.i. dus niet eens… :o

Ach, misschien zijn ze het wel niet met elkaar eens… gebeurd wel vaker in de EU… toch?

in NL, D, A en UK is 118 in elk geval Inlichtingen, in Italie dus (schijnbaar) niet en in de andere landen weet ik het niet…

Laten we hopen dat dit (ooit) nog goed komt.

Caro Flamenco

Over het allerbelangrijkste zijn we het, net als vaak in de EU…, in ieder samen wel eens…!
En dat is:
**112 kun je in heel de €U bellen voor het allerbelangrijkste:noodhulp **

Distinti Saluti
Arturo

hehe… dat kan nog een leuke (non)discussie worden…

Caro Flamenco,

Tot slot betreffende 118:
U beweerde dat dat een Europees nummer was en toen ik U vroeg hoe U daar aan kwam, verwees U naar de (Engeland) telefoongids.

Daar kan ik dat nummer niet vinden. Daarom beweerde ik dat nummer 118 in Engeland niet bestaat.

Nu zegt U : "hehe… dat kan nog een leuke (non)discussie worden… "

Ik herhaalde alleen:
118 is géén Europees nummer

Sterker nog:
118 is in Engeland (waar U Uw bewijs vandaan haalde) een telefoonnummer om mensen geld uit hun zakken te kloppen:

http://www.marcuskern.com/info/118.htm

http://www.cw.com/uk/118/118_05.html

Uw en mijn conclusie moet dus luiden:
Italie loopt niet achter, 118 is geen Europees nummer.

Sorry, maar betreffende deze tel. nummers wil/moet ik wel even de puntjes op de i zetten.

Distinti Saluti/Kindly regards
Arturo
P.S.
1.Tenzij U met bewijzen komt dat ik mij deerlijk vergis, is dit mijn laatste
bijdrage over 118.
2. Gaarne in deze rubriek alleen verder over 112.
Bijvoorbeeld: Weet U wat U moet doen als de batterij van Uw gsm aangeeft leeg te zijn en U toch 112 wilt bellen?

In engeland is 118 het nummer voor nummer informatie, indien u 118 beld wordt u verbonden met de 118-centrale van het netwerk waarop u beld, indien u liever een andere centrale (bijv. goekopere/betere) heeft, dient u een bijvoegsel te draaien (118 118 is de bekendste, maar ook 118 500 (BT))

Het is een non-discussie omdat ik iets stel, 118 is infonummer in UK, NL, D, A enz. (ik kom nooit in Italie) In het engelse telefoonboek (de papieren versie van dit jaar) staat dat dit een EU-directie is (geen regel).

Ik kan hier niets aan veranderen, en wie hier dan achterloopt, maakt mij niet uit, feit is dat in de afgelopen 3 jaar zowel NL, D, A als UK dit nummer zijn gaan gebruiken voor nummer-assistentie vanwege een aanweizing vanuit het EU-gebeuren…

Ik kan er dus niets aan veranderen… en het gaat niet om 112, dus is het een non-discussie, mede doordat ik uw mening hierover niet kan veranderen…

112

Men vergeve mijn drammerigheid, maar ook weer vandaag gezien:
een zwaar ongeluk tussen twee buitenlanders in Italia en ze hadden kostbare tijd verloren door dat men het telefoonnummer niet wist.

Met iedere soort gsm en met ieder soort abonnement in de hele €U

een een twee

112

Kan VEEL mensenlevens redden

Dat nummer geldt dus niet alleen voor Italie!

Het is een S.O.S. - signaal