Eclips 2009: Japan of toch Shanghai?

Op woensdag 22 juli 2009 zal de langste totale zonsverduistering van deze eeuw plaatsvinden. Voor astronomie-fans als mijn vriend en ik onweerstaanbaar, dus we zijn al flink aan het sparen. Helaas hebben we nog maar weinig ervaring in het boeken van echt verre reizen. We willen ontzettend graag naar Japan die zomer, en hoopten dat het op de één of andere manier te combineren is. We willen allebei erg graag naar Japan, andere Aziatische landen vinden we momenteel wat minder interessant.

Hier loopt het traject van de eclips (binnen de rode lijntjes):

Aanvankelijk hoopten we de eclips vanuit de zuid Japanse eilandjes te kunnen zien, maar de lijn loopt precies bij de Tokaretto eilandjes, die vrijwel niet bevolkt zijn, actieve vulkanen bevatten, en er mag geloof ik niet eens gevaren worden tussen 14 en 29 juli i.v.m. de inheemse vogels. Het betreden van de eilandjes alleen kost al 2000 euro en is gelimiteerd tot 1500 mensen in totaal, dus dat wordt niks. Kitaio Jima is ook geen optie, daar bevindt zich enkel een militaire basis.

Het enige alternatief wat ik zie is éérst reizen naar Shanghai (China), daar de eclips bewonderen, en dan na een paar dagen of een week doorreizen naar Japan, om alsnog twee weekjes in het land van de reizende zon te vertoeven. :zon02:

Nu heb ik hier een paar vragen over:

• Waar kan ik een zo op maat gemaakte reis voor een redelijke prijs boeken? Het is voor ons geen probleem om zelf hotels uit te zoeken om te overnachten, maar het zou fijn zijn als we meteen ook een Japanse rail pass aan kunnen schaffen. Liefst meerdere opties, zodat we prijzen en kwaliteit kunnen vergelijken.
  • Hoe lang van tevoren kan ik het beste zo’n reis boeken?
  • Hoe voorkom ik dat ik bij annulering van een vlucht de verduistering mis?
  • Is het reeël om te hopen dat zo’n reis voor twee personen voor 6000 euro mogelijk is?

Misschien beter om je vraag even te verplaatsen naar het Azië/Japan forum? Dan krijg je vast en zeker meer feedback. Succes met alle voorpret!

ik zou eens gaan kijken op alle 'rondreis’aanbieders. normaal gesproken bieden die wel vaak eclipsreizen aan en allicht kun je dan in overleg verlengen of hebben ze nog andere opties

Wat Bloem29 zegt, klopt idd.

Mijn eerste indruk zegt dat Shanghai makkerlijk (en goedkoper) is.