Ik kon zo snel geen forum ontdekken over Dubai of de Verenigde Arab. Emiraten…
Ik vlieg in Juni van Istanbul naar Sharjah (VAE), waar ik slechts 5 dagen blijf om de toerist uit te hangen.
De visuminfo op internet is een beetje vaag.
En bovendien vraag ik me af wat wel en wat niet recent is…
Dus: heb ik een visum nodig?
Krijg ik die op de luchthaven bij aankomst? En is het gratis of kost het me geld?
heel precies genomen is dat dus GEEN visum.
Je krijgt volgens mij een stempel waarmee je 14 dagen in de hele UAE mag doorbrengen. Omdat je Sharjah in 1/2 dag wel hebt gezien-kun je dus makkelijk met busje naar Dubai en zelfs nog verder door naar Abu Dhabi. Je mag ook-overland ook al zonder extra visum, naar OMAN-wat wel een leuke side-trip is-maar in net 5 days total wel erg krap.
Geen Visum idd, maar let op, paspoort moet min 3 maanden nog geldig zijn…ben net terug, en haalde deze norm maar net aan, dus onnodig spannend gemaakt voor mezelf…
aanrader in dubai; oude stadsdelen met allerei zouks (goud, textiel) en pakistaans restaurant RIVA; heerlijk en goedkoop.
Een visum voor de U.A.E. verkrijg je tegenwoordig makkelijk bij aankomst op de luchthaven. Dit geldt trouwens ook voor Oman.
In Khor-al-Fakkan kun je duiken (of snorkelen) en in Fujeirah kun je tegen betaling een dagje op het strand van het Hilton hangen en snorkelen als je zelf een snorkel en duikbril bij je hebt.
In Dubai kun je ook een bus nemen naar het lokale strand, en ook daar is het leuk snorkelen. Al je favoriete Indiase producten zul je in Dubai kunnen aanschaffen, aangezien er heel veel Indiers (en Pakistanen) (gastarbeiders) wonen.
Je kunt goed en goedkoop eten in de vele Indiase restaurantjes.
Interessante musea zijn er eigenlijk nauwelijks in de U.A.E., of het moet wel het lokale museumpje /art gallery in Sjarjah zijn. Er schijnt tegenwoordig ook een heel behoorlijke contemporaire kunst scene in Dubai te zijn, dus je kunt uitkijken naar galleries. In Abu Dhabi kun je mooie voorbeelden zien van moderne architectuur: bijvoorbeeld grote, ronde flatgebouwen. De architectuur in Dubai schijnt tegenwoordig (ik was er in 1996 en 1997) ook heel spectaculair te zijn.
Je kunt ook naar Al-Ain ten zuiden van Dubai gaan. Vroeger moest je hiervoor door een stuk woestijn dat in theorie tot Oman behoorde en waar je geen speciaal visum voor nodig had, maar tegenwoordig is het allemaal U.A.E. Er is hier een kamelenmarkt en een wel aardig museum waar je geinformeerd wordt over het lokale woestijnleven.
Voor kosten van visum e.d. kun je altijd heel goed de website van het visumburo in Amsterdam raadplegen: zij geven info over een visum voor alle mogelijke landen.
Robin, laat je nog even weten hoe je het gehad hebt en of je nog nieuwe dingen kunt toevoegen aan de lijst dingen “To do in Dubai”?
weet iemand misschien eentip voor een typisch lokala restaurant, of wellicht bij de mensen thuis, waar je typisch lokale
(streek-)gerechten kunt bestellen?
Wij zijn namelijk geen liefhebber van grote, massale en luxe/decadente restaurants.
We gaan namelijk binnenkort 3 weken naar Zuid India en op de terugweg pakken we een aantal nachten Dubai mee (we vliegen namelijk met Emirates).