Discussie: de gevolgen van Brexit?

Topic naar idee van VideJo!

Een kleine meerderheid van de inwoners van GB hebben ervoor gekozen om niet langer aangesloten te zijn bij de EU. Grote gevolgen voor de wereldeconomie en de andere 48% zijn ook de sjaak. Nu vraag ik me drie dingen af:

1. zullen de gevolgen voor de economie echt zo groot zijn?

2. zullen de gevolgen voor de politieke europese unie echt zo groot zijn?

3. 52% dringt zijn wil op op 48%…is dat democratie?

Wat vinden jullie?

Ik denk, dat het gevoel van heel veel mensen in Europa unaniem is ten aanzien van de democratie van de EU. Dat moet echt op de schop.
En ik denk, dat we een redelijk grote dip zullen zien in de economie.
Het grote voordeel van de EU is, dat wij sinds 1945 verschoond zijn gebleven van een oorlog. Ik ben geboren in de laatste oorlog en dat wil graag zo houden.
Maar als die Oost-Europese staten, die er bij zijn gekomen sinds de val van de muur, daar zaten wij toch niet op te wachten? Het referendum pover de Oekraïne zegt genoeg.

Ik denk dat het in economisch opzicht goed is om een stevige Europese Unie te hebben. Zeker in de globale economie hebben wij als klein landje weinig te betekenen. Door samen te werken staan we veel steviger in onze schoenen. Het zal nog wel 20 jaar duren tot de Europese Unie echt stabiel en volwassen is. Dat Groot-Brittannie eruit is gestapt is zeer jammer, ook voor henzelf. Vooral het gevolg van onwetendheid, gebrek aan kennis bij een bepaald deel van de bevolking.

Maar die Bexit zal zeker een instrument zijn, waarmee men toch eens dieper zal gaan nadenken over de democratie van de EU.

Ach… ze denken in GB dat ze nog steeds de wereldmacht zijn van 100 jaar geleden. Tikje naief.

Echter, is wederom het bewijs dat het instituut EU te snel, teveel wil. De snelle uitbreiding van een aantal jaar geleden met landen die er nog niet klaar voor waren laat zijn sporen na.

Gevlogen nu… denk dat de Britten daar last van gaan krijgen. Schotland zal onafhankelijk worden, wie weet Noord-Ierland ook wel. Wales krijgt dan misschien ook opeens de geest en dan heb je opeens een alleen Engeland…

Interessant idd dat Schotland nu snel weer een referendum wil starten om onafhankelijk te worden. Ze ontvangen wss aardig wat subsidies van de eu.

De EU had in de afgelopen jaren nog veel voortvarender moeten zijn!
Ze hadden het Eurovisie Songfestival en het Europees Kampioenschap Voetbal ook onder de vlag van de EU moeten brengen, dan waren ze er nooit uitgestapt!
:zon02:

Onmiddelijk gevolg hier, in Brazilië ?
De euro keldert en verloor in een week tijd 15% van zijn waarde tov. de Braziliaanse real.
Reizen naar Brazilië werd dus in 1 slag een pak duurder :so:

Ja, het zal aan deze kant en aan de andere kant van de Noordzee op korte termijn geld kosten, maar de rekening van een anti democratisch hulp middel voor multinationals zoals de EU zal uiteindelijk veel hoger zijn. Een grote mate van samenwerking met Europese (gelijkgestemde) landen is natuurlijk erg belangrijk, maar daar hebben we voorheen die decadente bende in Brussel ook niet voor nodig gehad.

Interessant …
ik las gisteren in de Standaard dat men ondertussen een nieuw referendum overweegt …
wordt vervolgd !

Johnson minister Buitenlandse Zaken…dacht eerst dat het een grap was!