Diploma..

Hallo.
Ik heb een MBO opleiding sociaal maatschappelijk werkster gedaan 4 jaar, en daarna ben ik door gegaan naar 2 jaar HBO psychologie studeren. Dit jaar rond ik daar mijn laatste jaar af. Daarna wil ik vertrekken naar Italie om daar te studeren. Als ik in Nederland ga studeren kom ik niet zonder diploma de universiteit op ( logisch ) en ik neem aan dat dat in Italie ook zo is. Ik heb gehoord dat je je diploma “om kan zetten”. Kom ik met mijn MBO, en HBO diploma terecht op een toepasselijke universiteit of is in vergelijking mijn opleiding te laag? ( dat de niveau’s is Italie en Nederland erg verschillen )
Ik wil ook mijn volledige studie in Italie doen, en niet maar een paar jaar. Hoe is dat mogelijk? En bij wie zou ik met dit soort vagen terecht kunnen? Want ik wil niet via een Nederlanse universiteit doorgaan naar een Italiaanse…
Alvast erg bedankt!

Hallo,

Mijn dochter studeerde 6 maand in Siena, Italia. Het was voor haar een enorme ervaring, waar ze nog altijd met een vol gevoel op terug blikt. Siena is een zalige stad om te studeren. Het is een zeer levendige stad waar de 17 contrades (wijken) het ieder jaar 2x op nemen tegen elkaar in de palio (paardenrace). Het is een diepgewortelde traditie waar jong en oud een gans jaar door mee bezig is.
Het lijkt me goed om uw ‘probleem’ uit te leggen aan de Italiaanse universiteit van uw keuze. Adressen zijn te vinden op internet uiteraard.
Zij zullen zelf beslissen of ze je toelaten aan hun universiteit.

Veel succes!!
ciao!

Hallo,

Ik studeerde psychologie in Belgie en woon nu reeds 5 jaar in Italie. De landen van de Europese Unie hebben een systeem ontwikkeld om diploma’s onderling te kunnen erkennen. Er komt heel wat bij kijken en het duurt minstens 4 maanden vooraleer een diploma erkend kan worden. Ikzelf heb dit alles gedaan via het Italiaans consulaat in Brussel waar er een dienst is die zich specifiek daarmee bezig houdt. Ongetwijfeld zal het Italiaans consulaat in Nederland je dus alle nodige info kunnen geven en je dossier opvolgen.

Succes!

ciao,
Na mijn afstuderen in NL heb ik een vervolgopleiding gedaan in Italie. Via het nuffic ben ik aan de juiste informatie gekomen voor het omzetten van mijn nlse bul, zodat deze in Italie werd erkend. www.nuffic.nl.
Succes!