Momenteel zijn Koning Abdullah II en koningin Rania de leiders van Jordanië. Zij hebben 4 kinderen, nl:
◦Kroonprins Hussein
◦Prinses Iman
◦Prinses Salma
◦Prins Hashem
Overal in het land zie je portretten van de koning en/of van de koning en de koningin. Opvallend: koningin Rania heeft (in het openbaar) nooit een hoofddoek om. Tevens was zij van 1999 t/m 2013 de jongste koningin ter wereld. Ook is zij vaak (door bladen, programma’s, polls e.d) uitgeroepen tot mooiste koningin ter wereld. Haar ouders zijn Palestijns. Zij zet zich in voor allerlei goede doelen in het land en steunt initiatieven waarbij de Jordaanse vrouwen centraal staan. Ook gaat ze vaak naar scholen en geeft ze overal in Jordanië, en internationaal, lezingen.
Tijdens mijn verblijf in Jordanië hoorde ik alleen maar positieve berichten over de koninklijke familie. Degene die ik sprak zijn blij dat Abdullah (vrij) westers gezind is en het land vooral vooruitgang wil brengen. Daarnaast zeiden deze mensen ook dat er veel veranderd was onder zijn bewind, bijv. aanleg van nieuwe wegen, wijken e.d. Koning Abdullah heeft de vooruitgang die zijn vader Hussein startte gelukkig behouden. De koninklijke familie gaat soms wel eens eten in een eettentje in de binnenstad van Amman; ze zijn dus op sommige gebieden ‘lekker gewoon gebleven’.
Ik heb wel eens rondgevraagd of de Jordanesen vonden dat de koning ook minder positieve kanten had, maar dat werd meteen weggewuifd. Ofwel is de koning echt helemaal geweldig, ofwel is er toch nog (een beetje) censuur ivm het negatief uitlaten over de Koninklijke familie, maar daar is moeilijk achter te komen.