De "hand Van Fatima"

Beste Djerba liefhebbers
Heb eigenlijk maar een korte vraag :
Een aantal jaren geleden (4) heb ik op de luchthaven van Djerba zo’n hangertje in de vorm van de hand van Fatima gekocht. Nu voor 10€ wist ik ook wel dat dat geen goud was, maar men verzekerde me dat dit alleszins een tijdje ging meegaan zonder dat de “goudkleur” afging. En inderdaad, dat was ook zo, tot nu… is toch wel aan vervanging toe.
Nu kan iemand me vertellen waar je de echte gouden versie kan kopen, zonder dat je teveel betaald…
Groeten,
Yves

Hoi Yves,

Ik heb zelf zo’n hangertje wat geluk moet brengen volgend de legendes daar op Djerba.
Het handje staat ook voor de 5 pilaren binnen de islam.
Je kunt zo’n hangertje bij iedere juwelier op Djerba kopen, maar ook hier is afdingen op zijn plaats.
Ik heb een 3 tal jaren terug 10 TND betaald voor het hangertje zonder kettinkje.
Het zal dus nu wel ietsje meer zijn, het ligt er natuurlijk ook aan hoe groot en zwaar het is.

Groetjes,
Marianna

je kan deze ook in echt goud bestellen bij de Klingel www.klingel.nl (dacht ik) :wink:

Dat klopt, je kunt zo’n handje ook o.a… bij Klingel kopen. Alleen is het daar ten opzichte van Djerba vreselijk duur.

Ja als je het net zo goedkoop wilt heb ik maar 1 optie voor je:
ga nog eens naar Djerba :hihi:

hoi,ik heb vorig jaar januarie op djerba een gouden armband gekocht en op ieder schakel staat de hand ingewerkt(handwerk) voor 75 euro, heel erg mooi en iedereen benijd mij voor die armband!Terug in Belgie wilde ik toch weten of ik wel echt goud gekocht had en gelukkig voor mij bevestigde de juwelier dat het echt goud was en zag hij ook nog eens dat het met de hand gemaakt was.Nu in april op de luchthaven van monastir heeft mijn dochter van zestien voor haar een hangertje gekozen maar eentje van gespoten goud,maar er waren er ook van echt goud,de prijs daarvan weet ik niet maar voor zo een hanger is een reisje naar Tunesie toch de moeite zou ik zeggen!
Voor mij persoonlijk is tunesie altijd de moeite !
:crybaby: ik mis het nu alweer en heb heimwee naar dat mooie land

Hallo,

Heb ook zo’n hangertje gekocht.
Ik ben op zoek naar de legende van dit symbool. Kan iemand me verder helpen?

Groetjes
Jenny

In de islamitische wereld staat het bekend als ‘de hand van Fatima’ (de dochter van de profeet Mohammed). Handjes van Fatima worden verondersteld geluk te brengen en het kwaad te weren.
**Symboliek
In de islamitische wereld is de hand een speciaal motief. De hand symboliseert zowel het heilige getal vijf als het begrip ‘bescherming’. De symbolische betekenis van de hand is ouder dan de islam zelf. Volgens de interpretatie van de moslims verwijzen de vijf vingers naar de vijf dagelijkse gebeden en naar de vijf verplichtingen van het geloof: geloofsbelijdenis, vijf maal bidden per dag, geven van aalmoezen, vasten gedurende de Ramadan en een pelgrimstocht naar Mekka eens in het leven. **
**Volgens een overlevering klaagden enkele volgelingen van Mohammed over het grote aantal afgoden in Mekka. Mohammed liet hen een hand op papier zien en zei: ‘Dit is het meest volmaakte werktuig dat we van God hebben ontvangen. Het biedt de beste bescherming’. Zo werd de hand het symbool van bescherming. De hand helpt tegen jaloezie en biedt bescherming tegen het boze oog en andere kwade invloeden. We komen het symbool tegen in sieraden, deurkloppers, mozaïeken en in versieringen op muren en in auto’s. **
**Gelukssymbolen
Een huis biedt niet alleen bescherming tegen het geweld van de natuur, maar voor veel mensen ook tegen bovennatuurlijke krachten. Met gelukbrengende versieringen, offers en eerbetoon probeert men kwade goden en geesten buiten de deur te houden. In Europa is bijvoorbeeld het hoefijzer zo’n gelukssymbool. **

Hoi

Ik heb een spiegel gekocht in augustus in de vorm van het Hand van Fatima. Spijtig genoeg ben ik die vergeten mee te nemen naar huis, lag nog bij mijn schoonmoeder.
Ik was zo fier op mijn aankoop!
Mijn schoonmoeder heeft hem nu speciaal verpakt laten opsturen naar mij, maar na een maand is hij nog steeds niet aangekomen …

Duimen, duimen, duimen …

Ik heb een opengewerkte hanger in de vorm van een hand in Douz gekocht voor 20 TDInar 7 kt goud. Er zijn dus diverse kwaliteiten te krijgen in zowel goud als echt zilver.