Dat zal best kloppen maar is niet wat ik zoek als antwoord :lol:.
Ik doel meer op een wat minder politiek en een wat meer volkse verklaring.
O! ![]()
Als de apen van de rots verdwijnen?!
Als de aapjes de rots verlaten
Zut, Thijs is me (weer) voor !
Ha ha, nu was ik eerst. ![]()
Juist, als de laatse Makaak de rots verlaat gaan de britten ook weg (vandaar dat de kolonie goed in de gaten wordt gehouden en het aantal apen indien nodig wordt aangevuld).
En Theiz was net ff sneller
Stand:
1 Theiz…6
2 LineC…4
3 mart81…3
4 Stancy…2
5 WizzardOfOss…1
6 corberana…1
Hoe zijn, op grondgebied met als staatshoofd Elizabeth II, volgens een van de legendes een groot meer en groot eiland ontstaan?
Gaat over Nieuw Zeeland, met name het Noordereiland. Denk ik, hoop ik …
De legende van Maui. Deze legende vertelt het ontstaan van eilanden en meren
http://www.333travelblog.nl/2012/07/legendes-en-tatoeages-van-de-maori/
“Halfgod Maui had een enorme vis opgehengeld. Omdat Maui bang was dat de goden boos op hem zouden zijn omdat hij dit gevaarte had opgehengeld, gooide hij het anker uit en liet hij zijn broers achter om de goden gerust te gaan stellen. Zijn broers zouden op de vis passen maar tijdens het wachten kregen ze ruzie en met hun wapens vielen ze elkaar aan, waarbij de vis niet ongeschonden uit de strijd kwam. De vis veranderde in een stuk land dat we kennen als het Noordereiland, en in het Maori kreeg het de naam ‘Te Ika a Maui’: de vis van Maui. De bergen, valleien en meren op het Noordereiland zijn de verwondingen die de vis heeft opgelopen. De kano van Maui (Te Waka a Maui) werd het Zuidereiland en het anker van Maui (Te Punga a Mui) werd Stewart Island, het zuidelijkste eilandje van Nieuw-Zeeland”
- Meer specifiek over ‘Lake Wakatipi’ op het Zuidereiland :
Volgens een Maori-legende is dit ‘hol van de Reus’ ontstaan toen een kwaadaardige reus tijdens zijn slaap door een dappere jongeling in brand gestoken werd, waardoor het ijs en de sneeuw van de omliggende bergen smolten en het 80 km reuzenhol volliep.
Samengevat :lol:
Gaat, zoals gezegd, over Nieuw-Zeeland en de vele Maori-legendes.
De ‘legende van Maui’ verhaalt hoe halfgod Maui Nieuw-Zeeland schiep door het Noordereiland (= de vis van Maui) uit de zee op te vissen. Dit ging niet zonder slag of stoot. Lake Taupo (Noordereiland) is het grootste meer van Nieuw-Zeeland en ontstaan door een verwonding die de vis heeft opgelopen.
Dat is niet waar ik naar op zoek ben… Maar kan het eigenlijk ook niet afkeuren geloof ik. Ha ha. Zelfs het meer is groot dus kan je daar ook niet echt op pakken.
Ik was op zoek naar:
An old Irish story tells how Lough Neagh was formed when Ireland’s legendary giant Fionn mac Cumhaill (commonly anglicised to Finn McCool) ripped up a portion of the land and tossed it at a Scottish rival. He missed, and the chunk of earth landed in the Irish Sea, thus creating the island. (Isle of Man)
Stand:
1 Theiz…6
2 LineC…5
3 mart81…3
4 Stancy…2
5 WizzardOfOss…1
6 corberana…1
Oeps,
the Maori All Blacks - DRUFC, … : 1 - 0
:wereld:
Met dank aan Harrie Jekkers had ik dat toch mooi geweten…
<div class=“lazyYT” data-youtube-id=“8SNM15ixmTk” data-width=“480” data-height=“270” data-parameters=“feature=oembed&wmode=opaque”></div>
Ooit waren er zowat dertig in deze levendige havenstad. Nu amper de helft, alle NM. 9 zijn nog in functie, waaronder de oudste die aanvankelijk als ‘duivels’ werd beschouwd. Wat is de naam van die oudste ? Op welke datum werd ie plechtig in gebruik genomen ?
't gaat hem om een kleurrijke stad, met vele heuvels, op het zuidelijke halfrond
Ooit waren er zowat dertig in deze levendige havenstad. Nu amper de helft, alle NM. 9 zijn nog in functie, waaronder de oudste die aanvankelijk als ‘duivels’ werd beschouwd. Wat is de naam van die oudste ? Op welke datum werd ie plechtig in gebruik genomen ?
de vermelde aantallen verschillen lichtjes al naargelang de bron (sorry); vandaar wat aanvullende info
Gegokt als mogelijke voorzet :
-Antofagasta (Chili)?
-Coro (Venezuela)?
Noch Antofagasta, noch Coro …
Wel in Chili
'k geef hem misschien nu wel weg, het zij zo :
Puerto Montt ?
evenmin …![]()
ten Z van Antofagasta, ten N van Puerto Montt …
Heerlijk stukje cabaret! Ook een toffee?? :biggrin:
En Zaan begint te blauwhelmen :biggrin:
Toch jammer dat Jekkers al jaren geen cabaretshows meer doet, ken ze helaas alleen van cd/dvd.
Prachtig! Mag ik je dan ook “Het gelijk van de koffietent” aanraden. Ook werelds! Trefwoorden Kano, herdershond, Beatrix en Hitler ![]()