De affaire Strauss-Kahn

“De arrestatie van IMF-directeur Dominique Strauss-Kahn wegens mogelijke aanranding van een kamermeisje in New York, heeft duizelingwekkende implicaties” aldus Z24. Wat die implicaties dan zijn? De redacteur noemt er een paar. Zo staat politiek Frankrijk op zn kop omdat de persoon die het wellicht tegen Zarcozy zou opnemen in 2012 nu in Rikers Island onder Suicide Watch staat. Ook zou de dip van de euro te wijten kunnen zijn aan de arrestatie van de IMF topman. En wat te denken van de machtsverhoudingen binnen het IMF?

Logisch geredeneerd is de arrestatie van een belangrijke man een belangrijke gebeurtenis. Maar zou dit nou echt effect hebben op bijvoorbeeld de crisis? Marike Stellinga denkt van wel. Zij refereert aan een eerdere gebeurtenis waarbij het wegvallen van de grote baas van een financiele instelling voor een enorme crisis zorgde. Benjamin Strong, baas van de Amerikaanse FED overleed en niet veel later volgde de beurs krach op Black Tuesday 1929. “Continuïteit is in een crisis belangrijk” zo stelt ze. Het feit dat een topman nu onbreekt en dus de continuiteit verbroken wordt kan dus gevaarlijk zijn voor de schuldencrisis.

Ook stelt zij terecht de vraag hoe “kundig en diplomatiek handig” Straus-Kahn’s opvolger John Lipsky is. Lipsky is namelijk een Amerikaan. Voorheen was het traditie een Europese topman aan te stellen, nu er gekozen wordt voor iemand aan de andere kant van de grote plas kan de interne dynamiek hevig veranderen. Stellinga vraagt zich af “Accepteren de Europese leiders een pottenkijker van de andere kant van de oceaan?” Aan de andere kant kan een buitenstaander ook een nieuw perspectief bieden.

Wat denk jij? Is de affaire Strauss-Kahn van invloed op de schulden crisis? Of is de man, net als menig ander, gewoon vervangbaar?

Bron:

“Bijzaken - Affaire Strauss-Kahn: Zo Riant Leef Je Als IMF-baas - Z24.nl.” Z24.nl - Nieuws En Analyses over Economie, Geld, Koersen, Beleggen, Ondernemen. 18 May 2011. Web. 19 May 2011. <Business Insider Nederland.

Stellinga, Marike Stellinga. “Elsevier.nl - Commentaren - Seksaffaire IMF Probleem Voor Schuldencrisis.” Elsevier.nl - Nieuws, Achtergronden En Opinie. 16 May 2011. Web. 19 May 2011. <Elsevier | An Information Analytics Business.

.

Het eindresultaat kennen we wel: kamermeisje heeft een valse aanklacht ingediend in de verwachting van makkelijk geld.

Of een rijke vent die niet gewend is “nee” te horen…

Europa eist trouwens een Europese opvolger, ontwikkelings landen vinden dit achterhaald. Zie: http://www.washingtonpost.com/business/germany-says-europe-has-good-candidates-south-african-fm-favors-someone-from-developing-world/2011/05/18/AFHHtV6G_story_1.html

Misschien is dat ook wel achterhaald, iedereen heeft het er toch ook over dat China een economische grootmacht wordt? Waarom dan geen Chinees…

Inmiddels is Dominique Strauss-Kahn verhuisd. Na vrijlating uit Rikers Island (tegen betaling van 1 miljoen dollar borg) werd hij onder zwaar bewaakt huisarrest geplaatst. Door de constante beveiliging, media aandacht, en toeristen die Strauss-Kahn’s optrekje gingen bekijken kregen de buren erg veel overlast. Ze hebben geklaagd en hun gelijk gekregen. Wonsdag 25 mei verhuisde hij naar een “geheime” lokatie. Althans, dat was de bedoeling. De zelfde media die hem belaagde in zijn oude optrekje volgde hem nu naar het nieuwe huis. Ze zagen hoe hij naar een appartementencomplex in Tribeca ging, op zo’n twee km afstand van zn oude adres. Gerucht gaat dat hij nu op op 153 Franklin Street woont. Hier kan hij nu (in alle rust?) de rest van zijn process afwachten. De eerstvolgende rechtszaak is op 6 juni.

1 miljoen dollar borg? Toe maar! Lekker rechtssysteem daar in Amerika als je alleen als miljonair jezelf een huisarrest kan ‘veroorloven’. En dan hebben we het alleen nog maar over een aanklacht, nog niet eens een vonnis.

Ja 1 miljoen, om daarna comfortabel thuis te zitten met alle gemakken. Heel erg oneerlijk vind ik dat hoor! Maar in Nederland staan ook sommige mensen onder huisarrest ipv in de gevangenis te zitten :S Als je iets gedaan hebt hoor je toch niet lekker op de bank te kunnen ploffen, TV te kijken, om in je eigen luxe bedje te gaan slapen? Maar ja, als je genoeg geld hebt is dat dus blijkbaar een ander verhaal.

Dat van dat huisarrest en borg is alleen voor de periode voor de rechtszaak. Immers: je bent onschuldig totdat bewezen is dat je schuldig bent. Als de man de rechtszaak verliest houdt dat allemaal op en gaat hij wel degelijk de bak in.

Overigens vraag ik me af of in een soortgelijk geval, de man eigenlijk wel opgepakt zou zijn. En gezien de “straffen” in Europa, zou hij daar na veroordeling waarschijnlijk een stuk korter de gevangenis in gaan, als hij al een gevangenisstraf opgelegd zou krijgen. De VS is wat aanvallen/aanranding betreft een stuk strenger dan Europa.

Klopt, en in Nederland is het dus zo dat je ook als je schuldig bevonden bent na een bepaalde tijd (bij sommige delicten) in aanmerking kan komen voor elektronisch huisarrest.

Wat ik het oneerlijke vind is dat wanneer je weinig geld hebt je niet deze optie hebt, terwijl je wanneer je rijk genoeg bent dus wel op borg kan vrijkomen.

Veel mensen (vooral in Frankrijk) denken dat Strauss-Kahn erin geluisd wordt, wat denk jij? Hoe beleef je de hele affaire vanuit Amerika? Hier wordt het natuurlijk vanuit Europees standpunt belicht, ben benieuwd hoe het bij jullie (Jurjenb, bennogr) in Canada/ Amerika is.

't Leven is hard, als je geld hebt, en $14 miljoen kan betalen om een huisje in Manhattan te huren, word je beter behandelt dan als je dat niet hebt. Ik meen ooit gehoord te hebben, dat zelfs in Nederland je beter behandeld wordt als je geld hebt, dus dat is niet “typisch Amerikaans.”

De hele affaire DSK wordt volgens mij in de VS serieuzer genomen dan in Europa. Ga maar na, de vorige aanrandingen hebben nooit consequenties gehad voor DSK, hier wordt dat veel serieuzer genomen en de kans dat hij een aantal jaren de bak in moet, is hier in de VS volgens mij veel groter (en langer) dan in Europa.

Kranten als de Daily News (een beetje sensatiekrant) stan bol van de woordspelingen (DSK wordt bijvoorbeeld condequent “Le Perv” – de perverse) genoemd, iets wat in Europa waarschijnlijk als “oneerbiedig” bestempeld zou worden.

Zoals gezegd: de VS is in dit opzicht een stuk verder in de vrouwenbescherming dan het “verlichte” Europa, een gebied waar vooral de Fransen nog wat achter lopen (in Nederland is dat “natuurlijk” niet zo, daar hebben alle vrouwen allemaal gelijke kansen als alle mannen – of niet soms, zie bijvoorbeeld het aantal vrouwen op belangrijke posten?!)

Ik zou het inderdaad zeker niet als “typisch Amerikaans” willen bestempelen, geld maakt machtig, en mensen met macht worden beter behandeld, dat is denk ik overal zo, maar dat maakt het niet minder oneerlijk ;).

Ja Nederland is nog helemaal niet zo ver als sommige denken, vrouwen worden bijvoorbeeld nog stelselmatig minder betaald voor dezelfde functie als mannen (terwijl ze evenveel ervaring, opleiding, etc hebben).

Ik hoorde dat deze hele affaire ervoor gezorgd heeft dat er meer aandacht komt voor seksuele intimidatie bij hotel personeel. Blijkbaar is dat namelijk een veel voorkomend verschijnsel. Dat is dan wel weer een positief iets aan het hele media circus: voor dit soort dingen komt nu extra aandacht.

Ik denk dat in de VS er sowieso veel meer gepraat wordt over “sexual harassment” op de werkvloer dan in Europa. Hierdoor zal het ook buiten de werkvloer serieuzer worden aangepakt.

Zulke woordspelingen vind ik altijd prachtig, in Frankrijk zullen aanhangers van Strauss-Kahn het inderdaad vast minder vinden!