Dagje Eilat vanuit Aqaba

Hallo, wij gaan in augustus een reis per auto door Jordanië maken en gaan ook een aantal dagen in Aqaba doorbrengen. We willen misschien nog een dag naar Eilat en daar heb ik een paar vragen over. We hebben een Jordan Pass en daar staat in de voorwaarden vermeld dat dit als éénmalig visum gebruikt kan worden om het land binnen te komen. Als je een dag naar Eilat gaat en dezelfde dag weer terugkeert naar Aqaba, moet je dan alsnog weer een visum voor Jordanië kopen? En is voor dagje Eilat een Israel-visum nodig? Heeft iemand (Bianca??) daar misschien een antwoord op. En nu ik toch bezig ben: weet iemand of je vanaf de grens Aqaba-Eilat met openbaar vervoer naar Eilat kunt en weer terug natuurlijk. Het zijn flink wat vragen en als iemand mij wat antwoorden kan geven, zou ik dat zeer waarderen.
Groet,
Hans

Hallo Hans,

Je Jordan Pass kun je eenmalig gebruiken voor het verkrijgen van een gratis visum. Daarna activeer je de pass bij de eerste attractie waarna de pas 14 dagen geldig is. Indien je Jordanië verlaat via de Wadi Araba border (de Aqaba-Eilat grens) wordt je visum uitgestempeld. Je Jordan Pass blijft wel geldig voor gebruik in attracties maar je kunt er geen visum meer mee krijgen. Nu wil het geval dat je op deze grens een gratis visum kunt krijgen. Maar dan moet je wel aan voorwaarden voldoen. Zo moet je minimaal 2 nachten in Jordanië verblijven. Alle regels heb ik eerder op TripAdvisor gepost. Zie https://www.tripadvisor.com/ShowTopic-g293985-i2131-k10174847-Update_to_the_rules_regarding_visa_at_the_Aqaba_Eilat_border-Jordan.html.

Voor zover ik weet moet je als reiziger in Israel wel altijd de exitfee voor het visum betalen. Voor deze grens is dat rond de 100 Shekels.

Beide grensposten worden niet aangedaan door reguliere busverbindingen. Aan de Jordaanse zijde heb je echt een taxi nodig. Die kost ongeveer 10 JD per enkele rit tussen de grenspost en Aqaba stad.
Aan de Israelische kant kun je ervoor kiezen om naar de doorgaande weg te lopen. Dat is goed te doen en daar kun je dan een Egget bus naar Eilat pakken. Omgekeerd kun je aan het einde van de dag een bus de stad uit pakken en dan vragen of ze je bij de weg naar de grens kunnen afzetten. Andere mogelijkheid is een taxi. Er is geen standplaats aan de grens maar je kunt het personeel van de grenspost vragen een taxi voor je te bellen.

Zonnige groeten uit Wadi Rum,

Bianca Abma

Hallo Bianca,

Het is me nu helemaal duidelijk.
Dank je wel voor je snelle en heldere reaktie.

Groeten,
Hans