De Mexicaanse keuken is wereldwijd berucht wegens haar pittigheid. Of het door het voedsel komt, weet ik niet, maar de Mexicaanse vrouw zit eveneens vol pit. Ik ben inmiddels gewend aan het scherpe eten, woon reeds enkele maanden samen met een Mexicaanse en ik kan niet langer leven zonder beide.
Toen ik als klein jongetje droomde om later naar een verre en zonnige bestemming te vertrekken, was er in dat toekomstbeeld nog geen sprake van een partner. In de loop der jaren werd ook die exotische schone aan het plaatje toegevoegd. Eenmaal in Mexico aangekomen, zag ik al gauw bevestigd dat alle ingrediënten van mijn jeugddroom aanwezig waren. Integratie mag in het multiculturele Nederland inmmidels wellicht een negatieve connotatie gekregen hebben, maar ik mag mezelf graag onderdompelen in andere culturen.
Hier aangekomen was ik al wel goed voorbereid op de taal, cultuur en geschiedenis van het land, maar op het gebied van de Mexicaanse vrouw was ik een leek. Attractief waren ze zeker, het exotische trekt immers altijd aan. Dit principe geld uiteraard ook voor de Nederlandse mannen en vrouwen in Mexico, zij hebben een uitstekende markpositie bij de andere Mexicaanse sekse. Het is de basis voor menig vluchtige romance.
Er is uiteraard meer nodig dan fysieke aantrekkingskracht wil een dergelijke relatie stand houden. En daar gaat het vaak fout bij een relatie van een Mexicaanse man met een Nederlandse vrouw. Waar het de romantische latino weinig moeite kost om de Nederlandse dame in te palmen, zo moeilijk heeft zij het als haar partner een echte macho blijkt te zijn die zijn vrouw in haar traditionele rol wilt zien terwijl hij de Mexicaanse bloemetjes buiten zet.
De combinatie van een Nederlander en een Mexicaanse blijkt over het algemeen duurzamer. De Mexicaanse vrouw is erg toegewijd en laat zich graag ontfermd worden door haar partner. Er is hier sprake van een wat traditionelere verstandshouding tussen en man en vrouw en een nuchtere Nederlander neemt gaarne hier zijn taak op zich. Verder kan hij veel beter omgaan met de moderne ambities van de Mexicaanse vrouw dan dat hun eigen mannelijke bevolking kan.
Al met al kan ik iedereen een interculture relatie aanraden. Helaas voor de Nederlandse mannen is de beste Mexicaanse vrouw al gereserveerd door ondergetekende.
Erg leuk om te lezen. Denk dat het voor velen die naar het buitenland zijn vertrokken herkenbaar zal zijn. Voor mensen met dergelijke plannen is het m.i. een leerzaam stukje tekst
bekend. Heb zelf ook in mexico gezeten. Overigens ben ik niet zo gecharmeerd van de mexicaan als exotische man of niet zo naief op de verkeerde te vallen. Mannen blijken zich wat makkelijker aan te passen. Zo kende ik daar veel nederlandse mannen die het wel degelijk voornamelijk voor het uiterlijk deden zoals ik in thailand ook wel zie. Die het prettig vinden een wat traditionele vrouw te hebben die niet zoveel meer ambitie heeft dan het huishouden en vreselijk veel aandacht voor hun man te hebben. Dat ze zich emotioneel afhankelijk stellen deert die nederlanders niet echt.
Als feministischer ingestelde vrouw vind ik het toch altijd jammer dat mannen er genoegen mee kunnen nemen als hun vrouw geen ambities heeft. Andersom is vaak lastiger, dat is dus toch nog wel de trend
Op zijn zachts gezegd triest je schrijven. En dat voor een “feministisch ingestelde vrouw”. Wat heb jij gedaan gedurende je verblijf hier in Mexico, feesten en disco ?
Je onderschatting van de vrouw in de Mexicaanse samenleving maakt wat mij betreft duidelijk dat je totaal niet hebt kunnen integreren in de Mexicaanse cultuur gedurende je verblijf.
Zeg niet dat alle vrouwen zo zijn maar ts zegt al cultuur is wat traditioneler. Ik heb gewoon tijdens mijn reizen veel westerse mannen gezien met vrouwen die hen behaagden qua schoonheid en hun eten kookten. Mannen die daar ook genoegen mee namen.
Ik heb in mijn tijd in mexico zeker vrouwen gezien die niet op hun mondje gevallen zijn en goed weten wat ze willen. Het is logisch dat die vaker op westerse mannen vallen die meer gewend zijn aan wat tegengas en er geen ouderwetse ideeen op na houden. Ikzelf heb zeker ook relaties gehad en scheer echt niet alle mexicaanse mannen over een kam zoals de ts. De mexicaanse man is over het algemeen wat ‘macho’ voor zover ik al van hokjes houd en heeft andere normen en waarden dan de ‘gemiddelde’ nederlander. Datzelfde geldt echt ook wel voor de gemiddelde mexicaanse vrouw. Ik ben alleen wel echt van mening dat een man doorgaans wat minder moeite heeft met een wat traditionelere vrouw. Omgekeerd is het inderdaad moeilijker maar ik heb ook daarvan genoeg voorbeelden gezien (ned vrouw met mex man) wat wel heel goed werkt. Het ligt er maar net aan of je weet waar je aan begint. Iedere relatie is een kwestie van duidelijk zijn en je grenzen kunnen stellen.
Noem het triest; ik noem een reactie gelijk beoordelen als triest triest. Ik heb het vreselijk naar mijn zin gehad in mexico en er ook heel goede vrienden aan over gehouden. Voelde me daar zeker thuis en geintegreerd.