Hittegolf
Dus Nederland had een hittegolf. Het spijt me te moeten zeggen, maar ik heb hier toch wel om moeten lachen. Wat een verschil! Maar liefst 3 dagen is het warmer geweest dan 30 graden en Nederland wordt gek. Toen ik las over de ‘hittegolf’ zag ik het gelijk al helemaal voor me: iedereen in korte broek en T-shirts, niet meer willen werken, de zomer al helemaal in de bol. En dan ook in no-time is het weer veranderd.
De definitie voor een hittegolf zoals die in Nederland bekend is geldt voor Nederland èn België. Officieel houdt het dit in: Ten minste vijf dagen achtereen waarop de maximum temperatuur 25,0 of meer bedraagt (een zomerse dag); waarbij ten minste op drie dagen de maximum temperatuur 30,0 ºC of meer bedraagt (een tropische dag, in België een hondsdag genoemd). Deze temperaturen worden op anderhalve meter boven het maaiveld gemeten in een zogenaamde weerhut. In Nederland wordt er gesproken van een landelijke hittegolf als er in De Bilt sprake is van een hittegolf. Overigens wordt de term “hittegolf” vaak wel gebruikt zonder dat het weer voldoet aan de genoemde definitie.
Maar de afgelopen dagen was het dus officieel een hittegolf in Nederland, maar liefst 5 warme dagen, waarvan 3 boven de 30 graden. Geweldig hoor. Hier in Jerez was het juist wat koeler, namelijk 33 graden. Maar door de levante (de warme wind uit het oosten) is de gevoelstemperatuur nog wel warm. Deze wind heet overigens levante, doordat deze opkomt in het oosten, waar de zon opkomt (levantarse).
Ik blijf het grappig vinden, dat verschil in ervaring van de temperatuur. Veel toeristen vragen me vaak of het hier in de zomer niet te warm is. Maar dat is toch niet zo. Ja, het wordt hier in juli en augustus 45 graden of meer, maar het is een droge warmte. Ik geef duidelijk de voorkeur aan 45 graden hier boven 30 graden in Nederland, die gelijk zo vochtig is en daardoor soms zelfs vervelend zwaar aanvoelt. De Spanjaarden begrijpen dat trouwens niet, zij snappen niet dat ik die temperaturen zo goed kan verdragen, terwijl zij ook klagen en het te warm vinden.
Tja, ik vind het gewoon heerlijk, leef nu eenmaal beter in warme temperaturen. Weet ook niet waarom, maar dat doet er geloof ik ook helemaal niet toe. Het in ieder geval een van de redenen waarom ik hier naartoe verhuisd ben. Als het goed is, wordt het hier spoedig weer warmer, gaat het terug naar de normale temperaturen voor deze tijd van het jaar, zo rond de 40 graden. Ik kijk er naar uit! Zeker daar ik nu geniet van mijn verplichte vakantie! Dat worden lekker wat daagjes strand, denk ik zo!!!
Veel liefs,
Carolina