Er schijnt bij nader inzien inderdaad een rechtstreekse weg te zijn, maar dan nog denk ik dat 3 uur wel extreem strak gerekend is. De wegen zijn daar niet te vergelijken met NL, het zijn geen highways zoals wij die kennen. Ik zou er zeker twee keer de tijd voor rekenen. Het zou sowieso zonde zijn om direct naar Launceston te gaan omdat je dan mooie stukken overslaat.
Wij zijn in januari 3,5 week in tasmanie geweest en hebben lang nog niet alles gezien.
Ik neem aan dat je ook weer vertrekt vanuit Hobart? Wat je kan doen, maar dan moet je heeeel strak plannen, is de volgende route. Dan heb je echt highlights en van alles het beste:
Vanuit Hobart naar tasman Peninsula.
Vanuit daar naar freychinet National Park
Dan naar Launceston (5 minuten buiten de stad ligt de cataract gorge, erg mooi, kan je lopend heen)
Dan ga je naar Cradle Mountain
Vanuit daar ga je naar Stanley, the Nut (kan je evt overslaan)
En van daaruit rijd je langs de westkust naar Arthur River en van daaruit de onverharde weg tot aan Corrina (let op de tijd van de laatste veerboot), evt overnachten in Zeehan.(niet bijzonder maar nodig voor je route)
Dan rijd je naar Lake St Clair (camping Lakeside St clair is heel mooi) en vanuit daar naar Hobart terug.
(vlak voorbij Lake st Clair is “the wall”, staat langs de weg aangegeven, prachtig, een muur met houtsnijwerk maar zo mooi)
Ik weet niet of je dit red, maar je zou het wel ongeveer zo kunnen plannen.
Tasmanie is alleen maar natuur, dat is er ook zo prachtig aan. De oostkust boven freychinet park is inderdaad niet bijzonder, daarom kan je van daaruit ook doorrijden. De westkust is geen echt wandelgebied, maar je hebt wel een hele mooie weg (de enige) waar je uren door de natuur rijdt.
Ik denk dat als je zegt dat je kort wilt rijden en uren wilt wandelen, je niet veel ziet van Tasmanie. Overigens moet je dan niet aan de westkust zijn maar in de national parks. (als cradle mountain, lake st clair, freychinet etc)
Wij hebben spijt dat we niet nog langer in tasmanie zijn geweest, ipv 4 weken langs de oostkust (gedeelte tussen brisbane en melbourne). We vonden dat behoorlijk saai, en kregen pas echt een vakantiegevoel in tasmanie. Dus als je de kans hebt, ga dan langer en haal dat van je tijd langs de oostkust in australie af. Dat is echt heeeeel veel van hetzelfde. (wij denken het saaiste stuk van australie). Zeker als je van natuur houdt…
Wat betreft overnachten: 100 dollar per nacht? Waar ga je slapen dan? Wij waren met camper max 30 dollar per persoon kwijt, vaak minder. En wij waren in het hoogseizoen. Als je een tentje hebt (ik zou zeggen, koop er anders 1 in hobart, een simpele), dan ben je sowieso minder kwijt. (voordeel is: op gewone campings zijn pannen etc die je kan gebruiken, dus dat hoef je dan niet aan te schaffen. alleen bord,beker, bestek) Bij VVV en national parks kun je info krijgen over waar die simpele campings zijn, en daar kostte het ongeveer 13 dollar per nacht (voor 2 pers met camper). Dan zit je wel midden in de natuur, met dus die superbasis voorzieningen. (vies toilet en soms een douche)
Als je nog vragen hebt, dan hoor ik het wel.