Buitenlandse reisorganisaties?

Aangezien ik zo op z’n tijd een groepsreis helemaal zo erg nog niet vind, zeker naar voor mij onbekende bestemmingen, loop ik met enige regelmaat het reisaanbod van de bekende aanbieders door. En eigenlijk valt het me toch vaak tegen wat er dan zeker wat verder buiten het hoogseizoen nog aangeboden wordt. Uiteraard zijn er de laatste paar jaar een aantal organisaties omgevallen of overgenomen, maar ook de resterende organisaties lijken de bezem door hun aanbod te hebben gehaald. Voor de duidelijkheid, dan heb ik het over de aanbieders van de zogenaamd “avontuurlijke” reizen, denk aan Djoser, Sawadee en Shoestring. Niet zozeer de traditionele organisaties als Oad of Kras met hun mega-groepen en snaarstrakke reisschema’s.

Dus nu zat ik te denken: in de ons omringende landen zijn er geheid soortgelijke aanbieders, waarbij ik dan vooral even denk aan België, Duitsland en eventueel Engeland. Maar ga je dan Googlen, dan zie je al snel door de bomen het bos niet meer, en sowieso is dan lastig te bepalen wat betrouwbare organisaties zijn en welke je wellicht beter kan mijden.

Dus nu de vraag: wie heeft er een idee wat de Belgische (gezien het ruime aantal zuiderburen op WWZ zou dat toch geen probleem mogen zijn…), Duitse of Engelse equivalenten van de genoemde organisaties zijn, en heeft daar wellicht ook ervaring mee?

Over het algemeen zijn de programma’s van de Nederlandse en buitenlandse reisorganisatoren redelijk met elkaar te vergelijken, dus of je daar wel je ei kunt vinden is de vraag.

Ik weet dat er in Belgie een aantal zijn die nauw samenwerken met Nederlandse touroperators.
Zo verkoopt Joker in Belgie het Sawadee-assortiment.

Verder maken de Nederlandse reisorganisaties ook regelmatig gebruik van hun buitenlandse vrienden.
Voor de Sawadeereis IJsland is bijvoorbeeld bij een IJslandse organisatie gewoon de hele kant en klare reis ingekocht.

Djoser maakte voor de Alaska-reis in het verleden gebruik van de Canadase tourorganisator Midnight Sun Travel.

1 like

Joker was ik inderdaad al tegengekomen en kwam me qua reisaanbod wel bekend voor.

De gedachte was ergens ook dat met name Duitsland een paar maten groter is dan Nederland, waardoor het aanbod en ook de beschikbare vertrekdata wellicht net even wat ruimer zijn. Echt internationaal gerichte reisorganisaties zouden daarvoor wellicht ook een optie zijn, maar buiten Intrepid ken ik er daarvan ook verder geen.

Ik wil eigenlijk in november of december nog een keer weg, nog geen specifieke bestemming in gedachten, maar ook omdat ik de komende tijd wel wat anders te doen heb dan een reis voorbereiden zit ik daarvoor toch vooral aan een groepsreis te denken. Gewoon boeken, met minimale voorbereiding in het vliegtuig stappen, en het gewoon over me heen laten komen. Met zo’n insteek ben ik eerder dit jaar ook naar Moldavië geweest, en dat is me toch wel heel goed bevallen.

G-adventures (voorheen Gap adventures) heb je nog internationaal ook, zelf geen ervaring mee

1 like

Heb er wel eens brochures van gehad, zien er wel goed uit.

Hé, ik zie dat die een Belgian Beer Tour hebben, helemaal goed! :biggrin:

Heb daar jaren geleden inderdaad ook weleens een brochure van gehad, een beetje vergelijkbaar met Intrepid Travel. Alleen lijkt zo op het eerste gezicht G Adventures nu toch een gevarieerder aanbod te hebben.

Haha nou dat moet goedkomen dan! Volgens mij hebben ze ook verschillende soorten reizen (YOLO voor onder 35 en allemaal heel basic, comfort is geloof ik normaal en dan hebben ze nog een luxere variant). De groepen zijn ook niet zo idioot groot als ik het zo lees en handig is dat als je geboekt hebt, je ook op reis gaat (dus geen onzekerheid of er wel voldoende deelnemers zijn). Vind de prijzen soms wel behoorlijk hoog, want je moet natuurlijk nog je internationale vluchten zelf boeken.

Wellicht nuttig om weten :

Intrepid, G Adventures, Exodus, … zijn partners van Joker (B).
Boeken kan online bij die verschillende touroperators, maar je kan diezelfde reizen ook via Joker boeken. De prijs is dezelfde maar je krijgt er een aantal extraatjes bovenop. Zie Joker-website.

Bijkomende zekerheid :
Mocht de gekozen internationale touroperator in de problemen komen, dan kan je van de waarborg van een Belgische reisorganisatie genieten en kan het Belgische garantiefonds je juridisch bijstaan.