Bomaanslagen Jaipur

Ontploffingen in Indiase stad Jaipur

Bij een reeks bomaanslagen zijn dinsdag in de West-Indiase stad Jaipur zeker zestig mensen om het leven gekomen. Dat heeft de premier van de staat Rajastan, waarvan Jaipur de hoofdstad is, meegedeeld. Volgens de politie zijn twintig mensen gewond, andere bronnen spreken van een hondertal gewonden.
Vijf of zes ontploffingen vonden plaats om kwart over zeven ’s avonds in het dichtbevolkte centrum van de stad. Een bom ging af in de buurt van een tempel waar op dat moment veel gelovigen aanwezig waren, andere explosies vonden plaats op markten en bazaars. Na de onploffingen brak er paniek uit in de straten.

Jaipur, de hoofdstad van de staat Radjastan, is een toeristische trekpleister. Eén van de bommen is ontploft in de buurt van een belangrijk historisch gebouw, het paleis van de winden.

Volgens de politiechef gaat het zeker om terroristische aanslagen, hij sluit niet uit dat de aanslagen verband houden met de problemen in Kasjmir. Daar zijn de afgelopen week schermutselingen geweest tussen de Indiase veiligheidsdiensten en rebellen, die vechten voor onafhankelijkheid van de regio.

In de Indiase hoofdstad New-Delhi en in het financiële hart van het land, de stad Mumbai, wordt de beveiliging verhoogd.

Inderdaad goed dat je het even op het forum zet.
Het was helaas een beetje achtergrondnieuws: ‘maar’ 60 doden en 100 gewonden.
Dat valt in het niks vergeleken bij de vele duizenden slachtoffers die zijn gevallen bij de 2 grote rampen die de wereld momenteel in zijn greep houdt: China en Birma.
Maar elk mensenleven is evenveel waard natuurlijk!
Het is alleen dat het niet heel duidelijk in het nieuws is gekomen, omdat de andere rampen zoveel zendtijd in beslag nemen.
Tovh ga ik over 2 en een halve week naar India (/Nepal) voor 3 maanden .
En ook Jaipur staat op mijn route.
Ik maak me niet te druk: het kan overal gebeuren, het is puur een kwestie van op de verkeerde tijd op de verkeerde plaats zijn.
Alleen hopen dat deze terreuraanslagen niet het begin zijn van een lange reeks.

Robin

Ik was net een paar dagen uit Jaipur vertrokken toen de aanslagen plaatsvonden. Vreselijk drama, zeker als het zo ‘dichtbij’ gebeurt. De mensen die zijn overleden (bloemenverkopers etc.) staan bij mij nog vrolijk op de foto. Alle explosies vonden ook plaats in het toeristische hart van Jaipur, althans, vlakbij de belangrijkste bezienswaardigheden. Gezien het tijdstip van de aanslagen, 19.30 uur (na zonsondergang), kun je denk ik echter wel vaststellen dat de aanslagen in ieder geval niet tegen toeristen waren gericht, aangezien toeristen zich in dat gedeelte van de stad dan doorgaans niet meer bevinden.

Het is overigens de zoveelste terreuraanslag op een rij in India. Ik wist het ook niet, maar las het hier in de krant: bijna ieder jaar zijn in India wel 2 of 3 (aanzienlijke) terroristische incidenten. Gebeurt dit in Europa of de Verenigde Staten, dan herinneren we het ons wel; als het in India is kennelijk niet.

Hoewel de sfeer een paar dagen een klein beetje gespannen is geweest (alle winkeltjes/bazaars waren opeens gesloten; meer beveiliging op de vliegvelden etc.), lijkt het me inderdaad geen reden om je zorgen te maken over je eigen veiligheid in India.