Bollywood pleit massaal voor zwaardere straffen

Op zondagavond werd in Delhi een 23-jarige studente Geneeskunde in een bus op brute wijze meermalen verkracht nadat zij en een vriend na een bioscoopbezoek op weg naar huis waren.

Ook werden beiden met een ijzeren staaf geslagen en uiteindelijk uit de rijdende bus gegooid. Nu vecht ze voor haar leven.

De hele wereld reageert vol afschuw en woede op de daders. Ook Bollywood veroordeelt de mannen en pleit voor strengere maatregelen, snellere veroordelingen en actie door zowel politie als justitie. Enkele reacties vanuit Bollywood en een prachtig gedicht van Farhan Akhtar.

Amitabh Bachchan
Amitabh Bachchan noemt de misdaad op Twitter “afschuwelijk en onvergeeflijk” en zegt erbij dat “zelfs een dier zich niet zo zou gedragen. De woede is merkbaar door de uitroeptekens achter elke tweet.

“Ik had veel te melden, maar ben nog steeds zeer geschokt door het nieuws van de groepsverkrachting in Delhi…afschuwelijk en onvergeeflijk!”

“Wanneer je een kwestie onder de aandacht brengt, dan wordt er gezegd dat er alleen over wordt gesproken, maar dat er niets wordt gedaan. Wanneer je niets zegt dan wordt er gezegd dat je er niet over spreekt.”

“De angst voor het systeem, de orde en het gedrag geleid door rechtvaardigheid is snel aan het verdwijnen. Is dit de vrijheid waar onze voorouders voor hebben gevochten?”

“Het onrecht van verkrachting zal vele discussies oproepen. Pleitte voor hardere en strengere straffen, mensenrechtenorganisaties die zich ermee zullen bemoeien….Volg de wet….gaten in de wetgeving.”

Bachchan wees erop dat we godinnen aanbidden. Hoe is het dan mogelijk dat we vrouwen zo slecht behandelen? “Durga, Kali, Lakshmi zijn godinnen … we bidden tot ze, respecteren ze. Vrouwen moeten worden gerespecteerd, en horen een ereplaats te krijgen!”

“Op dit openbare platform durf ik niet eens de details van de verkrachting te noemen … zelfs een dier zou zich niet zo gedragen! Ik heb genoeg gezegd! Genoeg! Ik kan niets meer zeggen!”

Kareena Kapoor
De 32-jarige actrice Kareena Kapoor pleit voor herbeoordeling van de bestaande wetten voor een snelle gerechtigheid.”Dit had niet mogen gebeuren. In ons land nemen we altijd veiligheidsmaatregelen nadat er iets schokkends plaatsvindt. Het is een schande dat zulke incidenten plaatsvinden in onze grote steden.”

“De processen duren lang en het verkrijgen van gerechtigheid lijkt bijna onmogelijk. Onze wetten dienen opnieuw te worden beoordeeld. Justitie moet sneller handelen, gerechtigheid moet sneller volgen. Er zijn meerdere gevallen in ons land die het nieuws niet halen. Ik las vandaag nog dat er 40 verkrachtingszaken lopen, waarvan de slachtoffers nog altijd in afwachting zijn van gerechtigheid.”

Kapoor voegt toe: “Door te zeggen dat een vrouw ‘s nachts niet op straat moet lopen is wel heel makkelijk gezegd, maar het is geen oplossing voor het probleem. Ik, als moderne vrouw, sta niet achter dergelijke verklaringen. En als moderne vrouw, houd ik zelf ook wel van een feestje.”

Shah Rukh Khan
Khan reageert woedend via Twitter.

“Deze afgrijselijke daad kunnen we niet afschuiven en behandelen als een collectieve verslechtering van de wereld waarin wij leven. Het is geen externe factor. De schuld ligt bij ons. Wij zijn het collectief en als wij niet harder optreden tegen verkrachters dan zullen wij gestraft worden…wanneer deze onmenselijke misdaad onze huizen en families raakt.”

Preity Zinta
De 37-jarige Zinta gaat nog een stapje verder op Twitter. “Het is walgelijk om te zien hoe onveilig Delhi voor vrouwen is geworden. Of verkrachters moeten een doodstraf krijgen opgelegd of ze moeten worden gecastreerd,” aldus de actrice Preity Zinta.

Salman Khan
Net als Preity Zinta pleit ook Salman Khan voor de doodstraf. “De eerste gedachte is dat zulke mensen dood moeten. Hoe kan iemand zo een gruwelijke daad verrichtten? Als je naar mijn mening vraagt, pleit ik voor de doodstraf voor alle verkrachters. Walgelijke daad! En als de verkrachter naar de gevangenis moet, dan moet hij doodgeslagen worden.”

Khan is van mening dat wanneer mensen een misdaad zien zij er alles aan moeten doen om dit te voorkomen. “Ik denk dat de Indiase samenleving iets meer DABANG (brutaal) mag reageren. Ik las recent nog een bericht over een meisje dat werd mishandeld terwijl mensen eromheen stonden en het hele incident met hun telefoons opnamen. Dit is niet het echte India. Zulke incidenten kunnen echt niet voor mijn ogen gebeuren.”

Shekhar Kapur
Kapur geeft een verklaring voor het gedrag van deze daders. “Verkrachting is GEEN daad gemotiveerd door seksuele begeerte. Het is een daad van geweld, verdorvenheid, overheersing en vernedering geboren uit extreme zelfhaat.”

Jaya Bachchan
Actrice en politicus Jaya Bachchan stelde zeer gerichte vragen aan de regering en schaamde zich dat ze niet in staat is om iets te doen, ondanks dat ze een politica is. “Wat is er gebeurd? En heeft de regering publiekelijk gereageerd op deze misdaad? Ik schaam mij dat ik hier zit en niets kan doen. Wat zal er met haar gebeuren. Op een gegeven moment zal iedereen dit vergeten, maar dit zal haar de rest van haar leven blijven achtervolgen. Het is een verschrikkelijke mentale marteling. Hoe kun je dit goedmaken?”

Farhan Akhtar
Filmmaker-acteur-schrijver reageerde ook via Twitter op de groepsverkrachting. Hij is zeer teleurgesteld in de mensheid. “Ja, we kunnen ons nog meer verlagen als volk. De groepsverkrachting in een bus in Delhi het bewijs. Slaapt Justitie? Ik ben er van overtuigd dat snellere en zwaardere straffen het enige afschrikmiddel is voor deze misdaden. Deze gestoorden zijn niet bang voor de gevolgen, omdat de straffen niet hoog zijn en deze vaak te laat komen.”

Akhtar spreekt over zijn angst en benauwdheid in een gedicht waarin hij ons geweten harde vragen stelt. Het gedicht is in het Engels.

What is this country that I live in?

With no equality
And the quality of life
Differs from husband to wife
Boy to girl, brother to sister
Hey Mister, are you the same?
Contributing to the national shame
Replacing your mothers

With the bent ideology of another’s perception that women have a particular role in society
Fills my heart with anxiety
Where is all of this going?
What will emerge from these seeds that we’re sowing?
It makes my head spin
But I’m not giving in
Will keep asking the question

That takes away her right to love
Brutalises her with an iron glove
Rapes her without fear of there being justice for her tear

We’ve demeaned our goddesses
Gone back on all our promises
Become a gender distorted nation
Given our conscience a permanent vacation what do I tell my daughter?
That she’s growing up to be lamb for the slaughter we’ve got to make a change

Reboot, reformat, rearrange, and never give in no matter how much your head may spin
Just keep asking the question

De regering wil zo snel mogelijk de straffen voor verkrachting en andere misdaden tegen vrouwen verhogen.

Discussie
Denk jij dat zwaardere straffen zullen helpen om verkrachtingen tegen te gaan? Moet het gesprek niet eerder gaan over het veranderen van de houding van mannen tegenover de vrouw?

http://bollywood.blog.nl/nieuws/2012/12/19/bollywood-pleit-massaal-voor-zwaardere-straffen

De houding van mannen tegenover vrouwen mag en moet inderdaad wel veranderen. Maar dit neemt niet weg dat er zwaar gestraft mag worden.