Hallo allemaal,
Ik ben Nederlandse en ik woon al meer dan 20 jaar in Berlijn, de meest bruisende stad van Europa, waar ik Nederlandse les geef aan (Duitse of anderstalige) volwassenen en aan (Nederlandse of tweetalig Nederlands/Duitse) kinderen. Verder werk ik als reisleidster, vroeger op groepsreizen naar Amsterdam, Parijs, Rome en Florence, tegenwoordig als stadsgids in Berlijn voor Nederlandse en Duitse groepen.
Nederlands is mijn moedertaal, verder spreek ik vloeiend Duits, en goed Engels, Frans en Italiaans.
Sinds zes jaar werk ik elke zomer 5 à 7 weken op verschillende (naturisten-)campings in Frankrijk of Italie, daar doe ik de receptie, organisatie, het winkeltje, de schoonmaak, bediening in het restaurant of in de bar.
Mijn kinderen zijn 13 en 16 jaar en met hen ben ik ook al veel op reis geweest, in Jamaica, in Thailand, op Curacao, op de Kaapverdische Eilanden. Een reis naar Senegal staat in de planning.
Op het ogenblik ben ik op zoek naar mogelijkheden om rond Pasen, in de zomervakantie of komende winter weer een paar weken ergens heen te kunnen, waar ik tegen kost en logis en een kleine vergoeding (om mijn reis te betalen) kan werken. Liefst een plek waar mijn kinderen ook twee of drie weken heen kunnen komen en waar ze het naar hun zin hebben.
Ik reis erg graag, maar gruw van het dagenlang aan een zwembad rondhangen. Bovendien heb ik weinig geld en vind ik het beter om dingen te ruilen dan om me thuis te pletter te moeten werken om een dure reis te kunnen betalen. Veel beter is het als ik mensen kan helpen met mijn arbeidskracht en energie, en zij mij met een slaapplek en maaltijden en met inzicht in hun land en levenswijze.
Misschien heeft er iemand tips waar ik terecht zou kunnen voor zo’n soort exchange?