Berlijn, Hamburg of munchen

Beste Forumleden,

ik ga volgend seizoen skiles geven en wil daarom een Duits cursus volgen. Nu heb ik alles daarvoor uitgezocht, maar weet ik alleen nog niet welke stad ik wil. Ik heb de keuze voor mij zelf beperkt tot Hamburg, Berlijn en Munchen.

Nu ben ik in alle drie de steden nog niet echt geweest, en omdat ik zeker 6 weken er zit wil ik wel graag een stad wat een beetje leuk is. Nu heb ik al bij verschillende mensen gevraagd en trek ik vaak de conclusie dat Berlijn erg hip is, maar wel beetje tegen het alternatieve aan. Nu is daar niks mis mee, maar dat sluit niet echt op mijn wensen aan. Ik zoek eigenlijk zoiets als Rotterdam of een beetje Amsterdam. Kortom: een grote stad, met veel gezelligheid en een druk centrum waar genoeg kleine kroegen zijn, maar ook wat grote clubs.

Daarnaast wil ik ook wat te doen hebben qua cultuur, maar ik denk dat dat in alle drie de steden wel goed zit.

Over de verschillende campussen (http://www.studytravel.nl): Berlijn: Op 15 minuten loopafstand van de beroemde Alexanderplatz, in de trendy wijk Prenzlauer Berg

Hamburg: De school Colón ligt in het centrum van Hamburg, in een rustig voetgangersgebied. Het bestaat uit 3 monumentale gebouwen waarin zich o.a. 70 leslokalen en een schoolresidentie bevinden. Het hele jaar door studeren ca. 500-600 cursisten aan dit taalinstituut dat niet alleen Duits onderwijst aan anderstaligen. Veel Duitsers komen hier een taalcursus volgen om een andere taal te leren.

Munchen: Onze partnerschool BWS ligt op 3 minuten loopafstand van het beroemde Marienplatz. In de pauzes is de keuken dè ontmoetingsplek waar afspraken gemaakt worden voor 's avonds en het weekend. Daarnaast kunnen de cursisten gebruik maken van de bibliotheek, computerruimte en de grote tuin.

Hoor graag jullie ideeen! Alvast bedankt :slight_smile:

In alledrie regelmatig gelogeerd, voor zaken danwel privé. Hamburg was voor mij dé verrassing van Duitsland: een stuk van de vibe van Berlijn maar veel overzichtelijker, en op relatief klein oppervlak grote variatie. Oude architectuur, moderne shops en theaters, haven, parken langs de Alster.

Sukses,

<Erik>

Beste Rodericks,

Duitsland is qua cultuur en natuur zeker onderschat. München is bij uitstek een van de mooiste steden van (Noordelijk) Europa.
Als je voor een cursus Duits gaat, kan ik je zeker aanraden naar München te komen! Het is een zeer culturele stad, met veel natuur in de omgeving. Binnen een uur ben je in de Alpen, er liggen prachtige meren in de omgeving en de stad bruist met culturele feesten.

Mijn ervaring in Berlijn is zoals eerder gezegd, alternatieve mensen en grijze stukken van de stad. Zoek je een heerlijke plek om te wonen, goed eten en vriendelijke mensen dan ben je in München aan het juiste adres. Ik woon nu sinds 5 maanden hier, ook om mijn Duits te verbeteren en heb overal aanspraak. Mensen praten graag met Nederlanders, en vinden het leuk om je een goede tijd te laten zien. Het is niet tip wat ik je geef, het is een OPDRACHT! Je zult je hier 100% thuis voelen!

Leuk om te lezen, ik ben helemaal gek op Berlijn maar ik moet toch eens naar Hamburg en naar München, als ik het zo lees! :slight_smile:

Beste Rodericks,

Hamburg is een fantastische stad om te leven en te werken, dit blijkt ook uit een recent verschenen onderzoek http://www.welt.de/wirtschaft/article115115076/In-Hamburg-arbeiten-die-Deutschen-am-liebsten.html

Het is geen typisch Duitse stad zoals Düsseldorf en Keulen maar veel meer een internationale stad. Iedere dag van de week is er wel iets te doen, daarnaast zijn er het hele jaar door grote evenementen. De bevolking is niet voor niets zeer trots op hun stad! Ik zou zeggen doen:)

Succes!

Zelf, als inwoner van deze stad, zou ik voor Berlijn kiezen. Het is een geweldige, dynamische stad waar altijd wat te beleven is. Berlijn heeft het allemaal: een indrukwekkende geschiedenis, veel kunst en cultuur, maar ook genoeg goede restaurants en barretjes. Wat ik zelf ook heel leuk vind, is dat Berlijn niet een specifiek stadscentrum heeft. Iedere wijk heeft zijn eigen karakter en de daarbij behorende café’s en clubs.

Hamburg en Berlijn zijn geweldig, München ken ik niet. Ik heb zowel bij GLS in Berlijn (ik denk dat je deze taalschool in Prenzlauerberg bedoelt?) als bij Colon in Hamburg les gevolgd, inmiddels woon ik in Hamburg. Qua lessen vond ik denk ik GLS in Berlijn iets beter, maar het allermeest leer je toch door veel met Duitsers om te gaan :slight_smile:
Hamburg is heel gevarieerd, veel musea, festivals, kroegjes, parken, etc. Ik vind het zeker een aanrader.