Banaue

Banaue is een gemeente in de Filipijnse provincie Ifugao op het eiland Luzon.
In de omgeving van Banaue zijn de rijstterrassen van Banaue te vinden.
In 1995 werden de rijstterrassen door de UNESCO op de Werelderfgoedlijst geplaatst.
De rijstterrassen van Banaue zijn omstreeks het begin van de jaartelling aangelegd in de bergen van de provincie Ifugao, door voorouders van de lokale bewoners, de Ifugao.
De nog steeds in gebruik zijnde rijstterrassen kunnen worden beschouwd als ware kunstwerken, omdat ze geheel met de hand zijn aangelegd in een tijd dat er nog geen machines beschikbaar waren

We willen komende januari van Manila naar Banaue reizen.
Waar kunnen we op de bus stappen en op welke tijden rijden de bussen?
En hoe lang zijn we dan onderweg?

De bus vertrekt vanaf Sampaloc busstation. Vertrektijden kun je vinden op de site van de verschillende maatschappijen (bv Florida, Ohayami, zie Google).

De rit is erg lang! Ik geloof dat er in de Lonely Planet een reistijd van 8 uur stond, maar ik was 13 uur onderweg.

Je stopt af en toe om wat te eten te kunnen kopen, maar het is handig eten en drinken mee te nemen.

Bedankt Jenny voor de info.
Van Ohayami vind ik een schema (http://www.ohayamitrans.com/schedule-of-trip.html), van Florida niet.
Alleen vertrekken er blijkbaar alleen avondbussen (9 / 10 pm), ook als ik -via Google- op verschillende reisfora lees wordt er alleen maar gepraat over ‘nightbuses’.

Weet iemand of het ook mogelijk is om gewoon overdag te reizen, dus 's morgens vertrekken en 's avonds aankomen?

Misschien als je zoekt op een bus naar Solano en daar een Jeepney neemt?

Ik heb deze rit overdag gemaakt. De nachtbussen zijn sneller en beter georganiseerd maar als je liever overdag gaat kun je met een bus naar Solano. Van daar gaan Jeepneys naar Banaue. Vertrek wel vroeg, ik heb de bus om 7 uur smorgens genomen en het niet in 1 dag gehaald, laatste Jeepney was al weg.

1 like

We zijn in Sampaloc geweest. Voor het juiste begrip, er is niet één busterminal, maar elke maatschappij heeft zijn eigen terminal, Florida en Ohayami liggen wel vlak bij elkaar.
Ohayami heeft een groot bord hangen met een schema en daar staat op dat ze elke avond elk half uur vertrekt vanaf 20.00 tot 22.00 naar Banaue en daar naar eigen zo tussen 06.00 en 07.00 uur aan komt. Kosten: 450 php / pp.
Navraag bij Florida leert dat hun niet vanaf Sampaloc naar Banaue vertrekken, maar vanaf Cubao, dat is ook in Manila, vlak naast EDSA.
Vandaar vertrekt elke avond een “de luxe” bus om 20.45 uur naar Banaue, kosten 540 php/pp.
Reserveren kan, maar alleen als je in persoon aan het loket staat en cash betaalt, dus niet telefonisch of via mail.
Florida bus staat bekend als zijnde de iets comfortabele bus, maar daar moeten we nog achterkomen, we vertrekken over zo’n 10 dagen pas. Tot zover de info zoals wij die hebben weten te achterhalen.

Even een kleine aanvulling;
De busterminal van Florida in Cubao ligt vlak bij de hoek van EDSA en Kamuning road. Reserveren voor een Florida-bus is niet meer mogelijk, kaartjes worden alleen nog op de dag zelf vanaf 08.00 uur verkocht en het is aan te bevelen om er zo vroeg mogelijk bij te zijn want veel bussen zijn inderdaad vol.
Mijn advies is om uiterlijk 07.30 uur voor het loket te staan, want wij kwamen om 08.10 uur aan, er stonden zo’n 30 mensen voor me en ongeveer 12.00 uur hadden we pas de kaartjes, het was van een hemeltergende traagheid. Misschien hadden we gewoon pech met een langzame medewerker op die dag maar gevolg was wel dat we ook nog extra moesten betalen voor het hotel omdat we te laat uitcheckten. De prijs was gedaald naar 530 php.
Soms rijden er 2 bussen naar Banaue, maar daar kom je op de dag zelf pas achter want elke dag maken ze een nieuw programma.
De bus was verder prima, er was zelfs een (werkende!) WC aan boord en er waren ook een paar stops en we kwamen op tijd aan, maar houd er rekening mee dat Filipijnen geen maat weten te houden als ze een airco ter beschikking hebben maw het is steenkoud in de bus, een koelkast op wielen.

Erg is dat, altijd die aircons op maximum, kom je dan de bus uit krijg je gelijk een klap in je gezicht van de hitte buiten. En ik word bovendien verkouden van die grote temperatuursverschillen.

Ik mijd de airconbussen ,ik neem liever die met schuiframen, lekker wind onderweg ,en kunnen iets dichter als het kouder word of helemaal dicht bij regen.

Heb wel eens geprobeerd een auto te huren op mnl airport, is vrij duur (ca. 50 eur/dag en zal nu wel duurder geworden zijn met de stijgende peso). het bizarre was dat het niet toegestaan was om met deze auto banaue te bezoeken (Avis car rental), wie weet waarom dit zo is?