Het Balinese Hinduisme verschilt in verschillende opzichten van de religie zoals deze beleefd wordt in o.a. India. Ik vind de manier waarop Balinezen met hun geloof omgaan erg facinerend, en in de tijd dat ik op Bali woonde ging ik regelmatig mee naar tempelceremonies. Ik heb niet op al mijn vragen over het hoe en wat antwoorden gekregen, maar wellicht kunnen andere mensen aanvullingen geven. (Mijn ervaringen zijn grotendeels gebaseerd op het dorp Tajen, wat in de buurt van Tabanan ligt.)
Tempels
Bali heet niet voor niks het eiland van de goden. Er zijn zoveel tempels! Ieder huis heeft sowieso een of meerdere familietempels, en de nodige altaars. Hier wordt meerdere keren per dag geofferd. De dagelijkse offertjes bestaan uit gevouwen bamboe, wat rijst, bloemen en muntjes.

Behalve de huistempels wordt er ook dagelijks geofferd in verschillende tempels in het dorp.
Elk dorp heeft eigenlijk 3 soorten tempels, de pura desa (= dorpstempel), de pura dalam (= tempel van de dood) en de pura lahir (= tempel van de geboorte). De pura dalam ligt altijd net buiten het dorp, aan de onderkant. (Lees: lager dan het dorp.) De geboortetempel ligt juist aan de tegenovergestelde kant.
Daarbij heeft Bali verschillende tempels voor de verschillende windrichtingen. In dit draadjeis daar (offtopic) al over gesproken. Volgens mijn Balinese vriend pak Sudarta zijn er 8 tempels die de verschillende windrichtingen vertegenwoordigen, namelijk Pura Besakih (de moedertempel), Tanah Lot, Pura Ulun Danu (bij Kintamani), Lempuyang, Anda Kasa (bij Padangbai), Goa Lawah (bij Candi Desa), Uluwatu (in het zuiden), Pura Batukaru (op de helling van de Gn. Batukaru) en Pucak Mangu (op de top van de Gn. Catur).
Ik heb ze nog niet allemaal bezocht, maar in mijn reisverhalen heb ik er wel een aantal beschreven:
Besakih, Tanah Lot, Ulu Watu, Ulun Danu
Ulu Watu, Goa Lawah, Besakih
Tanah Lot
Batukaru

Naast de tempels van de windrichtingen kent Bali ook een hoop heilige bronen. Denk hierbij bevoorbeeld aan de bronnen bij Yeh Gangga, of Titra Gangga.